Kommunal fristående skola: En skolas utveckling utifrån ett ledarperspektiv
Abstract
Syfte: Syftet med min studie var dels att få en ökad förståelse för kommunal fristående skola och dels att se vilken utveckling som skett. Detta gjorde jag till stor del från ett ledarperspektiv. Mina frågeställningar blev därför: Varför väljer skolledare att driva en kommunal fristående skola, vilka förutsättningar har skolan fått och vilken utveckling har skett?
Teori: Den teoretiska ram jag använde utgick från fristående skolors framväxt och dess begrepp, tidigare forskning kring fristående skolor, skolors finansiering och inre verksamhet samt vad Berg och Grosin säger om skolutveckling.
Metod: Jag valde att göra en fallstudie på Sveriges första kommunala fristående skola. Mitt urval av datainsamling var fokuserad till del av skolans dokumentation, rapporter från tre observationer som genomförts genom åren och en intervju med rektorn på skolan. Jag valde att redovisa delar från observationsrapporterna som hade med skolans pedagogiska utveckling att göra samt att studera rektors syn på skolans utveckling och varför saker och ting blev som de blev.
Resultat: Jag fann att skolan har påverkats av att bli en kommunal fristående skola. Förutsättningarna förändrades. Det blev en bättre ekonomi, skolan fick en styrelse som drev frågor för dem och skolan har i många områden utvecklats. Åtta av dessa områden har direkt eller indirekt påverkats av att skolan var en kommunal fristående skola. Skolans utveckling har lett till att skolan uppmärksammats i media och besöks av andra skolor som vill studera deras verksamhet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-03-12Author
Johansson, Elizabeth
Keywords
Kommunal fristående skola
Language
swe