Show simple item record

dc.contributor.authorBirgersson, Philip
dc.contributor.authorThulin, Peter
dc.date.accessioned2009-03-23T13:47:18Z
dc.date.available2009-03-23T13:47:18Z
dc.date.issued2009-03-23T13:47:18Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19674
dc.description.abstractBakgrund/Problemdiskussion: Ett företag som börsintroduceras har en skyldighet att sammanställa ett Initial Public Offering (IPO) prospekt. I prospektet beskriver företaget sitt finansiella -, fysiska - och intellektuella kapital. Det klassiska i en företagsanalys har varit att granska företaget utifrån finansiella nyckeltal, dock efterfrågas mer information om företags ”mjuka” tillgångar (läs intellektuellt kapital). Den här uppsatsen undersöker om mängden redovisad information om det intellektuella kapitalet påverkar företagets börskurs och underpricing. Underpricing innebär att aktien betingar ett lägre pris och därmed minskar antalet riskkapitalet företaget får in. Två hypoteser ställdes upp. H1: Mängden redovisat intellektuellt kapital påverkar inte börskursen H2: Mängden redovisat intellektuellt kapital påverkar inte underpricing Syfte: Denna uppsats syftar till att belysa och framhäva den faktiska betydelsen av intellektuellt kapital i ett företag. Då det är det intellektuella kapitalet, som i grund och botten producerar siffror i ett företag, kan man anta att genom att inte redovisa det i en finansiell rapport ger det en skev bild av ett företags verkliga tillgångar. Med detta antagande är det därför intressant att undersöka i vilken utsträckning det kan påverka ett företag. Utöver detta syftar också uppsatsen att bidra med information till företag vid ett övervägande att noteras på en allmän lista. Metod: För att kunna besvara antaganden granskades 15 IPO-prospekt. Företagen var fördelade i tre branscher: Råvaru, IT och Finans. IPO-prospekten granskades utifrån ett Disclosure Index och beroende på hur de formulerad sitt intellektuella kapital i prospektet poängsattes det i en skala 1-3, där 3 innebar den utförligaste beskrivningen. Företagsurvalet gjordes bland företag som börslistades under tidsperioden 2006-2007, detta för att undvika påverkan av den nu rådande finansielle krisen. Slutsatser: Uppsatsen undersöker huruvida börskurs och underpricing kan påverkas av redovisat intellektuellt kapital. Beräkningar av korrelationskoefficienter resulterade i att det inte fanns något samband mellan mängden information och börskurs respektive underpricing. Framtida studier: Ytterligare undersökningar inom området skulle kunna göras med ett större antal företag och flera branscher Intressant vore att titta på företag som introducerats under finanskrisen och se om uppsatsen hypotes stämmer in på dem.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalysen
dc.relation.ispartofseries08-09-38Men
dc.titleEffekter av intellektuellt kapital vid en börsintroduceringen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record