PLISSIT som samtalsmetodik i samtal om sexualitet. En litteraturstudie
Abstract
Sexualiteten är en integrerad del av oss alla, men trots det är detta ett ämne som alltför
ofta negligeras i vården. WHO fastställde 1975 att problem med sexualiteten är
viktigare och mer genomträngande för individers hälsa än vad man tidigare tillstått.
PLISSIT är en samtalsmodell som är användbar när man skall prata om sexualitet
och den är ett ramverk för att underlätta samtalet. Denna litteraturstudies syfte var att
ta reda på vad PLISSIT-modellen innebär och hur sjuksköterskan kan använda sig av
den när hon eller han skall prata om sexualitet med patienten. Frågeställningar som
skall besvaras är när det är lämpligt att ta upp frågor av sexuell karaktär och vems
ansvar det är att ta upp frågor kring sexualitet, vad det finns för hinder och möjligheter
hos sjuksköterska respektive patient och hur man kan formulera frågor på PLISSIT-
modellens olika nivåer. Studien grundar sig på 15 vetenskapliga artiklar och
metoden har varit en blandning av deduktiv och induktiv ansats med PLISSITmodellens
kategorier som utgångspunkt. Artiklarna analyserades först deduktivt utifrån
frågeställningar och PLISSIT-modellens kategorier, men övergick efterhand till
innehållsanalys. Resultatet visar att de få studier som gjorts har fokuserats på sjuksköterskornas
upplevelser kring att prata om sexualitet och inte så mycket på patienternas
upplevelser. Många hinder och möjligheter har identifierats, till exempel har
brist på utbildning, attityder och värderingar och motsatt kön, etnisk minoritet, annan
religion, hudfärg, medelålder och icke heterosexuell läggning betydelse när man
skall prata om sexualitet. Det finns en diskrepans mellan sjuksköterskors och patienters
förväntningar på varandra, där sjuksköterskor tycker att patienterna skall ta upp
frågan och vice versa. Det som framkom var att sjuksköterskor, liksom patienter anser
att det ingår i sjuksköterskans profession att bemöta sexuella problem, men att
sjuksköterskorna ignorerar denna del av vården. Det behövs sexologisk utbildning
och träning i samtalsmetodik på sjuksköterskeprogrammet för att möjliggöra för
samtal om sexualitet med patienten.
Degree
Student essay