Barnmorskans möte med våldtäktsoffer
Abstract
Bakgrund: Antalet våldtäkter har de senaste åren ökat markant. Var barnmorskan än arbetar
så kan hon komma i kontakt med kvinnor som har blivit utsatta för våldtäkt. Ett sådant möte
kan väcka mycket tankar och känslor både hos den drabbade kvinnan och hos barnmorskan.
Tre teoretiska begrepp beskrivs i bakgrunden: mötet, empowerment samt barnmorskans
stödjande funktion. Få studier har hittats som belyser barnmorskans upplevelser av mötet med
kvinnor som har blivit utsatta för våldtäkt. De studier som har gjorts behandlar
sjuksköterskans omhändertagande och den medicinska behandlingen.
Syfte: Syftet med studien var att beskriva barnmorskans upplevelser av känslor och strategier
i mötet med kvinnor som har blivit utsatta för våldtäkt.
Metod: Den kvalitativa metoden som användes var intervjuer med två barnmorskor.
Intervjuerna granskades utifrån en innehållsanalys.
Resultat och diskussion: I resultatet framkom att informanterna använder sig av olika
strategier i mötet med kvinnor som har blivit utsatta för våldtäkt samt att mötet väcker mycket
känslor hos informanterna. Strategierna som framkom var: bemöta individuellt, informera,
skapa ett bra möte, vara medveten, använda kroppsspråk, använda sin erfarenhet och pyssla
om. Känslorna som framkom var: trygghet, moderskänslor, otillräcklighet, frustration, brist på
utbildning och svårighet att informera. Informanterna uttryckte vikten av att bemöta
kvinnornas behov individuellt, anpassa informationen och på så sätt skapa ett bra möte. Det
framkom även att det var viktigt att vara medveten om sitt kroppsspråk och använda sin
erfarenhet i mötet.
Konklusion: Forskning inom området behövs för att kunna utveckla bland annat
Barnmorskeprogrammet så att barnmorskor skall kunna känna sig säkrare och mer
tillfredsställda i sitt bemötande av kvinnor som har blivit utsatta för våldtäkt.
Degree
Student essay
Other description
Magisteruppsats
Barnmorskeprogrammet 90hp/
Reproduktiv och perinatal hälsa
Examensarbete II, OM1660
Collections
View/ Open
Date
2009-03-24Author
Clemes, Sofia
Karlsson, Therese
Language
swe