Show simple item record

dc.contributor.authorAbdulla, Afrah
dc.date.accessioned2009-03-30T09:59:44Z
dc.date.available2009-03-30T09:59:44Z
dc.date.issued2009-03-30T09:59:44Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19730
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka uppfattningar invandrarelever har av lärare. Dessutom har syftet varit att utröna om det finns någon skillnad på hur invandrarelever uppfattar en lärare med invandrarbakgrund och en lärare med svensk bakgrund. Vidare ville jag veta hur eleverna ser på en förebild, samt om de uppfattar sin lärare som förebild. Teori: Min forskningsansats har varit den livsvärldsfenomenologiska, och den teori som användes vid analysen och tolkningarna av data var hermeneutisk metod. Dessa ansatser kompletterar varandra väl, eftersom den livsvärldsfenomenologiska ansatsen vill få fram människans individuella och subjektiva uppfattningar av ett fenomen, och hermeneutiken ser på hela sammanhanget och bakgrunden vid en tolkning av människans uppfattningar. Metod: Studien har genomförts på två invandrardominerade skolor i två av Göteborgs förorter. Djupintervjuer har gjorts med totalt 16 elever i år 8 och 9. Jag intervjuade fyra elever i vardera skola och klass som hade en lärare med invandrarbakgrund, och fyra elever i vardera skola och klass som hade en svensk lärare. Alltså genomfördes totalt åtta elevintervjuer i två klasser på samma skola. Dessa intervjuer blev inspelade på band, och transkriberades sedan. Resultat: Resultaten av denna studie visar bl.a. att det inte föreligger någon större skillnad mellan hur invandrarelever uppfattar en svensk lärare och en lärare med invandrarbakgrund, förutom att de senare i vissa fall uppfattas som mer tydliga i sina förklaringar, av de elever som uppfattar sig själva som mer invandrare än svenska. Av denna begränsade studie kan man naturligtvis inte dra några generella slutsatser, vilket inte heller har varit syftet. Dock hade förebildsuppfattningen i detta fall inte mycket med lärarens och elevens bakgrund att göra. Istället verkar de intervjuade ungdomarna betrakta de lärare som förebilder som undervisar i ett för eleverna intressant och omtyckt ämne, i kombination med att lärarna är klassföreståndare, och som eleverna därför känt länge. Ett annat intressant resultat var att synen på en förebild och ungdomarnas självuppfattning inte är statiska och för alla förhållanden givna, utan kan variera och skifta beroende på bl.a. sammanhang. Detta bör uppmärksammas, så att vi inte utgår från att alla invandrarelever känner sig som invandrare, eller att alla ungdomar har en eller flera tydliga förebilder.en
dc.language.isosween
dc.subjectelevuppfattningaren
dc.subjectinvandrareleveren
dc.subjectlärare med invandrarbakgrunden
dc.subjectlivsvärldsfenomenologien
dc.titleLärare med invandrarbakgrund för invandrarelever? – En livsvärldsfenomenologisk intervjustudie om hur 15 invandrarelever i år 8 och 9 uppfattar lärareen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record