dc.contributor.author | Knutsson, Madeleine | |
dc.contributor.author | Lindberg, Therese | |
dc.contributor.author | tropp, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2009-04-01T11:11:22Z | |
dc.date.available | 2009-04-01T11:11:22Z | |
dc.date.issued | 2009-04-01T11:11:22Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19739 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: De senaste decennierna har miljö- och klimatfrågor fått en allt
större uppmärksamhet på lokal såväl som global nivå. Idag kräver allt fler konsumenter att
näringslivet engagerar sig i sociala och ekologiska frågor och miljömedvetenhet har också
blivit en konkurrensfördel för företagen inom transportsektorn. Statliga bolag omfattas sedan
2007 av skärpta krav som innebär att de måste upprätta en hållbarhetsredovisning, enligt
Global Reporting Initiatives riktlinjer, som komplement till årsredovisningen. Viktigt för att
nå framgång är dock inte enbart ökad reglering utan det är också essentiellt att skapa en kultur
kring miljöarbetet där alla medarbetare är engagerade och känner delaktighet. Med denna
bakgrund vaknade ett intresse för att undersöka miljöarbetet i statliga bolag. Hur väl
implementeras hållbarhetsredovisningens miljösektion ner i företagens operationella
verksamhet?
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om hållbarhetsredovisningen i valda företag
implementeras ner i organisationen eller om det bara är en looking good åtgärd? Fokus
ligger på att undersöka huruvida hållbarhetsredovisningen kommuniceras ut till medarbetarna
eller om den stannar på chefsnivå.
Avgränsningar: Transportsektorn bidrar kraftigt till dagens miljöproblematik vilket gör
denna bransch intressant att betrakta närmre. En ytterligare avgränsning är att studien enbart
berör statliga bolag då det är dessa som omfattas både av ändringen i Årsredovisningslagen
samt de statliga riktlinjerna. Slutligen avgränsas studien till att enbart se till miljöaspekten i
GRI:s riktlinjer för hållbarhetsrapportering.
Metod: Studien är baserad på 18 genomförda intervjuer. Fyra intervjuer har genomförts på
vardera av de fyra valda företagen: Green Cargo, Posten, SAS samt SJ. Dessutom har Agneta
Börjesson, partisekreterare på Miljöpartiet, samt Lina Andersson och Åsa Ekberg på KPMG
svarat på frågor angående deras personliga uppfattning om effekterna av de skärpta kraven.
Resultatet av intervjuerna har sedan huvudsakligen kopplats till företagsbeskrivningarna men
också till kapitlet med bakgrundsteori.
Slutsatser: Implementeringen av strategier för miljöarbetet är av varierande grad i de fyra
företagen. Alla tillfrågade har betonat vikten av ett engagemang men kommunikationen inom
organisationen försvårar i vissa fall implementeringen. Ledningen anser i samtliga fall att de
har det yttersta ansvaret för miljöarbetet och kommunikationen angående detta ut i företaget,
vilket medarbetarna kritiserar och ett mer delegerat ansvar är önskvärt. Studien visar på att
majoriteten av företagen uppfyller sina mål och följer uppsatta strategier, dock utan att skapa
ett tillräckligt stort medarbetarengagemang. För att bli bättre på sitt miljöarbete bör
företagskulturen stärkas ytterligare.
Förslag till vidare forskning: Vidare forskning inom området vore att mer ingående titta på
korrelationen mellan strategier och utförande och visa på eventuella förbättringsåtgärder. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | en |
dc.relation.ispartofseries | 08-09-26 | en |
dc.title | Hållbarhetsredovisning En studie i hur väl statliga företag inom transportsektorn implementerar miljöarbetet i den operationella verksamheten | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |