Show simple item record

dc.contributor.authorAlmgren, Sofia
dc.date.accessioned2009-04-02T12:15:47Z
dc.date.available2009-04-02T12:15:47Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19750
dc.description.abstractI denna uppsats analyseras två verk av två olika svenska kvinnliga författare: Mor gifter sig (1936) av Moa Martinson (1890-1964) och Vi gifter bort mamma (1950) av Signe Björnberg (1896-1964), pseudonymen Sigge Stark. Båda författarna var verksamma under samma period, men är idag olika uppmärksammade. Sigge Stark står enligt kritikerna för: ”[D]en sämsta sortens litteratur.”1 Moa Martinsson är däremot en av våra nutida klassiker. I skolan läser elever ofta litteratur av Moa Martinson men de flesta av dagens elever har aldrig hört talas om Sigge Stark, fast hon tillhör de författare som sålt mest litteratur i Sverige.2 Denna uppsats skrivs därför att det är intressant att se om bedömningen av Sigge Stark är rättvis gentemot Moa Martinson. Kan det vara så att elever bör läsa Sigge Stark i skolan men inte gör det eftersom traditionen säger att hon är en dålig författare. 1.1 Syfte Två verk av författarna kommer att analyseras, Mor gifter sig (1936) av Moa Martinson och Vi gifter bort mamma (1950) av Sigge Stark. En jämförelse görs mellan de två verken för att undersöka om Sigge Stark skulle kunna ersätta Moa Martinson i skolan. För att ta reda på detta kommer romanerna att analyseras utifrån följande frågor: – Hur skildras personerna? – Hur är synen på kvinnor och män? – Hur är språket och berättartekniken? – Hur skildras samhället? – Förmedlar böckerna det svenska kulturarvet?en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.titleSkulle Sigge Stark kunna ersätta Moa Martinson i skolan?en
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record