dc.description.abstract | Både i och utanför skolan förekommer uppfattningar om att texter har olika värden och kan
delas in i ”högt” och ”lågt”.1 Populärlitteraturen räknas utifrån denna uppfattning till det låga
skiktet och har bland annat kritiserats för att vara lättåtkomlig, onyttig, passiviserande,
omoralisk och förledande, framförallt för ungdomar.2 Dessa tankar har även varit rådande i
skolan och populärlitteraturen har länge haft svårt att ta plats i skolans litteraturundervisning3.
Men hur är synen på populärlitteratur och skolan i dagens samhälle?
Syfte
Syftet med föreliggande arbete är att utreda populärlitteraturens roll i skolans svenskundervisning.
Den frågeställning som skall besvaras är: Vilka tankegångar och värderingar
om populärlitteraturens roll i skolans svenskundervisning kan man utläsa utifrån tidigare
forskning om ämnet, kursplaner för ämnet svenska samt läromedel om litteratur? | en |