Visa enkel post

dc.contributor.authorHellström, Marie
dc.date.accessioned2009-04-02T12:21:47Z
dc.date.available2009-04-02T12:21:47Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19753
dc.description.abstractSyftet med föreliggande arbete är a t t u t i från två svenska 1900-tals romaner med dystopisk tematik utröna vilken syn på samhälle och människa som karaktäriseras, och koppla dessa till relevanta samhällsteoretiska utgångspunkter. Utifrån uppnådda resul t a t i d e s s a a v avhandlingens första delar kommer den pedagogiska relevansen och de pedagogiska möjligheterna att i skolan arbeta med dystopiska skildringar i svenska och samhällskunskap samt ämnesövergripande att diskuteras. Frågeställningar som h a r l eg a t t i l l g rund har var i t : *Vad är det för s amhälle som skildras i CoMa och Resa till Venus – vem/vilka har ekonomisk, social och politisk makt?*Vilka faktorer används för att upprätthålla och bevara denna maktfördelning? *Hur skildras genusaspekten i förhållandet mellan män och kvinnor? *Går det att urskilja bakomliggande ideologiska diskurser eller kopplingar t i l l s a m h ä l l s t e oretiska t a n k a r i r e spektive verk? *Hur ser ett gott respektive ont samhälle ut? Vilka rädslor för f ramtiden går att urskilja i de två romanerna, och hur kan dessa r e l at e ras t i l l d a g e ns samhä l l e ? *Vilken läsning inbjuder dystopisk l i t t eratur t i l l i d a g ens klassrum, och vilka argument för respektive mot finns inför användandet av dylika texter?en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.titleLIVET FRÅN DEN MÖRKA SIDANen
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post