dc.description.abstract | Syftet med föreliggande arbete är a t t u t i från två svenska 1900-tals
romaner med dystopisk tematik utröna vilken syn på samhälle och
människa som karaktäriseras, och koppla dessa till relevanta
samhällsteoretiska utgångspunkter. Utifrån uppnådda resul t a t i d e s s a a v
avhandlingens första delar kommer den pedagogiska relevansen och de
pedagogiska möjligheterna att i skolan arbeta med dystopiska
skildringar i svenska och samhällskunskap samt ämnesövergripande att
diskuteras.
Frågeställningar som h a r l eg a t t i l l g rund har var i t :
*Vad är det för s amhälle som skildras i CoMa och Resa till Venus –
vem/vilka har ekonomisk, social och politisk makt?*Vilka faktorer används för att upprätthålla och bevara denna
maktfördelning?
*Hur skildras genusaspekten i förhållandet mellan män och kvinnor?
*Går det att urskilja bakomliggande ideologiska diskurser eller
kopplingar t i l l s a m h ä l l s t e oretiska t a n k a r i r e spektive verk?
*Hur ser ett gott respektive ont samhälle ut? Vilka rädslor för
f ramtiden går att urskilja i de två romanerna, och hur kan dessa
r e l at e ras t i l l d a g e ns samhä l l e ?
*Vilken läsning inbjuder dystopisk l i t t eratur t i l l i d a g ens klassrum,
och vilka argument för respektive mot finns inför användandet av
dylika texter? | en |