Läroböckernas populära 1800-tal
Abstract
Syftet med den här uppsatsen är studera vilken bild svenska gymnasieelever får för bild av
1800-talets populärlitteratur genom att undersöka vad som står i läroböcker i svenska. Fokus
kommer att ligga på vad läroböckerna skriver om populärlitteraturens framväxt samt att se på
vilka populärlitterära författare som läroböckerna skriver om och hur dessa författare
behandlas. 1971 trädde läroplanen LGY 70 i kraft och denna var gällande fram till 1994, då
LPF 94 tog över. Jag ska också se om det innehåll som finns i läroböckerna går att legitimera
utifrån dessa läroplaner och kursplaner. Jag har utgått från följande frågeställningar:
• Vad skriver läroböckerna om populärlitteraturens framväxt? Diskuterar de när och
varför den växte fram? Diskuterar de dess särskilda distributionsätt?
• Vilka populärlitterära författare tar de upp? Vad skriver de om dessa författare?
Stämmer det de skriver?
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Nilsson, Jonas
Publication type
other
Language
swe