Visa enkel post

dc.contributor.authorNygren, Anna
dc.date.accessioned2009-04-02T12:32:12Z
dc.date.available2009-04-02T12:32:12Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19758
dc.description.abstractTy den som har, han skall få, och det i överflöd, medan den som inte har, från honom skall tas också det han har.1 Att leva med ett dolt handikapp som dyslexi är tungt på många vis. Inte bara är det arbetsamt att ständigt möta text och vara beroende av att kunna läsa, tolka och förstå den utan vid varje misslyckande med detta sjunker självförtroendet. Min erfarenhet är att det, som dyslektiskt barn, är svårt att motivera sig själv till att ta itu med problematiken och arbeta med läsning och skrivning. Det är lättare att försöka undvika situationer som är svåra och istället hitta en genväg förbi hindret. Detta beteende leder i sin tur till att avståndet till en trivsam läsupplevelse ökar. Utan stöd från skolan finns risken för en ständigt nedåtgående spiral. Därför vill jag, med denna uppsats, påvisa en möjlig metod och ett relevant verktyg för att ge stöd åt elever vilka ännu inte har upplevt sann och äkta läsglädje. 1.1 Syfte, frågeställningar och hypotes Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka pedagogiska och teoretiska argument det finns för att elever med läs- och skrivsvårigheter av dyslektisk art bör eller ej bör läsa populärlitteratur som en del av skolarbetet. Frågeställningar är: • Är det försvarbart att elever med dyslexi läser populärlitteratur som hjälpmedel för att öka läslust och läsglädje? • Finns det möjlighet till läsutveckling med hjälp av populärlitteraturen och vilka är argumenten för och emot detta?en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.titleDyslexi och Populärlitteraturen
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post