dc.description.abstract | Titel: Dealing with the past, facing the future; a study of reconciliation in the subject of
history in South African schools.
Författare: Madelene Karlsson & Paula Arvidsson
Termin och år: HT-08
Kursansvarig institution: Institutionen för historiska studier
Handledare: Laila Nielsen
Examinator: Kenneth Nyberg & Lennart K. Persson
Rapportnummer: HT08-1040-18-I
Nyckelord: Försoningsprocess, post-apartheid, Sydafrika, utbildning
Syftet med undersökningen har varit att förstå en del av den försoningsprocess som Sydafrika genomgått sedan
slutet för apartheidpolitiken 1994. Vi har tittat på hur försoningspolitiken är tolkad av den sydafrikanska skolan
med fokus på historieämnet. Vi har undersökt styrdokument, National Curriculum Statement (NCS), Manifesto
on Values; Education and Democracy, granskat läroböcker samt intervjuat tre lärare i olika skolor i Port
Elizabeth för att få svar på frågorna:
- Hur återspeglas och formuleras regeringens försoningspolitik i styrdokument för historieundervisningen?
- På vilket sätt följs styrdokumentens riktlinjer gällande försoningsprocessen i historieämnets läroböcker?
- På vilket sätt implementerar skolorna regeringens intentioner för försoning gällande de mångkulturella
eleverna?
Vi har gjort en textanalys av de båda styrdokumenten för att få reda på regeringens intentioner om hur
försoningspolitik är menad att implementeras i historieundervisningen och hur försoningsprocessen är menad att
läras ut. Vi har även gjort en textanalys av de sju historieböcker som finns tillgängliga för lärare i Sydafrika
under den aktuella tiden för undersökningen. För intervjuer med de tre lärarna är urvalet baserade på skolavgifter
vilket automatiskt lett till att det blivit en skola med majoriteten svarta elever med låg skolavgift och en före
detta vit skola med hög skolavgift. Den tredje skolan räknas till en färgad och ligger kostnadsmässigt emellan de
tidigare nämnda skolorna. Resultatet visar att NCS och Manifesto vill att eleverna ska ha kunskap om sitt
förflutna och att försoning är en väg för att nå ett enat Sydafrika. Läroböckerna följer styrdokumenten men
skillnader finns och visar att vissa av dem är mer angelägna om att eleverna tänker kritiskt än andra. Lärarna i
skolorna med lägst avgift tycker inte att NCS fungerar särskilt bra eftersom det kräver att eleverna läser mycket
själva och får hjälp hemifrån, vilket de inte får.
Att få lära sig om hur ett land med en komplicerad och så nära i tiden historia som Sydafrika har och undervisar
sina elever om är lärorikt. En direkt kontakt med skolan i Sydafrika har gett oss en förståelse för de problem som
landet har och fått oss att uppskatta den förhållandevis enkla historien som vi i Sverige speglas av idag. | en |