Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
Abstract
Titel: Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass
Författare: Ulrika Bogren och Kajsa Bartmar
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Ulla-Britt Wennerström
Examinator: Kenneth Helgesson
Rapportnummer: VT08 2480-201
Nyckelord: Förskola, förskoleklass, föräldraroll, föräldrasamverkan, läroplaner
Syftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola i
övergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer som
är rådande i dagens förskola och skola. För det syftet har vi använt oss av litteraturstudier, dokumentanalys och
kvalitativ intervjumetod. Litteraturstudiet, med fokus på föräldrasamverkan, har givit oss en ram för arbetet och
har varit till hjälp vid bearbetning och analys av resultaten. Här har vi tittat närmare på varför samverkan bör ske
och med vilka argument. Genom dokumentanalys har vi undersökt hur riktlinjerna för samverkan ser ut i
läroplanerna. Det empiriska materialet är insamlat genom kvalitativa intervjuer med sju föräldrar till barn i två
olika förskoleklasser. Genom att intervjua föräldrarna har vi sökt svar på frågor om hur föräldrar upplever att
samarbetet med pedagogerna fungerar. Hela vår studie bygger på den sociokulturella teorin utifrån den ryske
psykologen Lev S. Vygotskij.
Vi har utifrån våra kvalitativa intervjuer funnit fyra teman. Dessa är: Mellan tidsbrist och engagemang,
Gemensamt ansvar, dialog och insyn, Problem och svårigheter i samverkan samt Samverkan från förskola till
förskoleklass. Vi har utifrån dessa teman upptäckt att föräldrar oftast vill ha samverkan men att de av olika
andledningar inte alltid finner vägar till ett fungerande samarbete med förskola/skola. Vi såg också att det både
finns föräldrar som vill ha inflytande i verksamheten och de som inte vill ha det eftersom de är nöjda med
samverkan. En genomgående upplevelse hos de intervjuade föräldrarna är att samverkan förändras och blir
mindre när barnen börjar i förskoleklass, men att det också finns föräldrar som av olika orsaker inte tycker att
samverkan minskar i övergången till förskoleklass. Det viktigaste skälet till varför samverkan bör ske är att ett
gott samarbete med föräldrar bidrar till förskolans kvalitet och barnens studieresultat i skolan. Enligt de riktlinjer
som finns i nuvarande läroplaner ska hem och förskola/skola samarbeta och komplettera varandra.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Bartmar, Kajsa
Bogren, Ulrika
Keywords
föräldrasamverkan
läroplaner
Förskola
förskoleklass
föräldraroll
Publication type
other
Language
swe