Visa enkel post

dc.contributor.authorLang, Achim
dc.contributor.authorWeiler, Kristofer
dc.contributor.authorWiaderny, Anna-Maria
dc.date.accessioned2009-04-07T06:14:41Z
dc.date.available2009-04-07T06:14:41Z
dc.date.issued2008-09-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19800
dc.description.abstractProblembeskrivning: Användare av årsredovisning, ställer krav på korrekt information för att vidare kunna fatta adekvata beslut. Årsredovisningen utgörs av en reglerad del – International Financial Reporting Standard (IFRS), samt en frivillig del, VD-ordet, som inte är reglerad. Idag har VD-ordet kommit att få allt större betydelse, eftersom det är enklare att förstå för de användare som inte har tillräcklig kunskap om redovisning. Det uppstår då ett problem huruvida VD:n väljer att gestalta den ekonomiska verkligheten sådan den framställs i redovisningen, eller om han väljer att förvränga verkligheten i VD-ordet. Vi menar att det också är intressant att se om det föreligger några branschspecifika likheter. I denna uppsats har vi valt att fokusera på läkemedelsbranschen, där AstraZeneca och Novo Nordisk ses som representativa företag. Som referenspunkt använder vi SKF i verkstadsindustrin. Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva om VD-ordet korrekt avspeglar och överensstämmer med den ekonomiska information som framställs i balans- och resultaträkning samt kassaflöden, i årsredovisningar, samt om det går att utskilja några karakteristiska drag i VD-orden för en vald bransch, samt beskriva vari dessa eventuella likheter består. Teoretisk referensram: Utgångspunkten för den här uppsatsen är fyra teoretiska områden; redovisningens kvalitativa egenskaper, kommunikationsteorier innefattande The Matrix of Communication och etisk kommunikation, teorier om Valid reality och slutligen The Three-Tier-Model of Corporate Transparency, en teori för att kunna identifiera likheterna inom en bransch. Metod: Vår analysmetod i uppsatsen är innehållsanalys där vi strävar efter att studera kommunikationsinnehållet i VD-ordet. De data som insamlats består av sekundärdata i form av årsredovisningar från åren 2006 och 2007. Slutsats: Ur vår analys fann vi två verkligheter, VD-ordet och bokslutet, som tillsammans skapar en ambivalent verklighet i årsredovisningen. De nyckeltal och siffror som framställs i VD-ordet innehåller felaktiga beskrivningar, hemligheter och lögner, i förhållande till bokslutet. Vi fann att SKF är det bolag som framställer den mest överensstämmande bilden mellan VD-ordet och bokslutet. I AstraZenecas och Novo Nordisks VD-ord presenteras inga eller få nyckeltal och siffror. Dessutom kan vissa resultat som presenteras i VD-ordet i dessa företag inte räknas ut med bokslutet som utgångspunkt. En av de mest utmärkande skillnaderna mellan branscherna är hanteringen av FoU, då AstraZenecas och Novo Nordisks VD-ord domineras av information om FoU och produktöversikt. Vi menar att detta beror på de stora kostnaderna som uppkommer i samband med FoU och att VD:n därför måste övertyga investerarna om satsningen. Konsekvensen av slutsatsen är att användarna av årsredovisningen, om de bara läser VD-ordet, kommer att få en ambivalent verklighetsuppfattning, vilket bl.a. kan leda till felaktiga investeringsbeslut, då det existerar en avvikelse mellan det som VD-ordet och bokslutet kommunicerar ut genom årsredovisningen.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalysen
dc.relation.ispartofseries08-09-31Men
dc.titleEn innehållsanalys av VD-ordet i kontrast till årsredovisningens övriga delaren
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post