Show simple item record

dc.contributor.authorLundgren, Linasv
dc.contributor.authorNilsson, Jennysv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:29:52Z
dc.date.available2009-04-08T10:29:52Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19885
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet är att undersöka vad några förskolelärare anser att beröring innebär, vilka avslappnande effekter de tror det kan ha samt om det påverkar inlärningen hos barn. Syftet är också att undersöka hur man i förskolan arbetar praktiskt med beröring. För att svara på vårt syfte tog vi hjälp av fyra frågeställningar: Vad anser pedagogerna att beröring innebär och varför har de valt att arbeta med denna metod? Upplever pedagogerna att beröring minskar stress hos barn i förskolan? Vilka effekter anser pedagogerna att beröring har på barns inlärning och koncentrationsförmåga? Hur kan man praktiskt arbeta med beröring? Studien bygger på fyra semistrukturerade intervjuer med pedagoger som arbetar med taktil beröring i sin verksamhet. Vi har också läst litteratur som berör ämnet och tagit del av praktiska tips. Resultatet visar att beröring har en positiv verkan på kroppen. Det är lugnande och bidrar till avslappning. Beröring kan också bidra till att kamratrelationerna stärks i barngruppen. Enligt Lpfö 98 står det att verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande, trygghet och utveckling. Resultatet har visat att beröring kan vara en metod för att uppfylla denna målsättning. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.titleBeröring som en metod för avkoppling i förskolan, en studie om fyra pedagogers tankar kring beröring och stresssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record