Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Josefinsv
dc.contributor.authorEmanuelsson, Idasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:29:55Z
dc.date.available2009-04-08T10:29:55Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19887
dc.description.abstractSammanfattning: Är bildämnet kunskap? Kan elever få insikter som behövs för att förstå världen de lever i genom bildämnet? Det är frågor vi ställde oss då vi ville undersöka bildämnets självbild med diskursanalytiska teorier och metoder. Orsaken var hur betydelse kring bildämnet som lägre stående kunskap, än teoretiska ämnen, skapas av exempelvis politiker. Vad beror detta på? Vi undrade därför vilka roller bildämnet har spelat historiskt och vilken betydelse dessa roller kan ha för bildämnets identitet i skolan idag? Vi undrade även hur bildlärare talar om sitt ämne numer och vilka konsekvenser det kan få för bildämnets relevans i skolan? För att besvara våra frågor studerade vi historiska resonemang om bildämnet och intervjuade bildlärare och bildlärarutbildare. Från Gunnar Åsén (006) tog vi generella beskrivningar av bildämnet som avbildning, som uttrycksmedel och som kommunikationsmedel och skapade diskurser. Vi analyserade sedan våra informanters svar utifrån ovanstående tre diskurser om bildämnet. Vi bildade även en fjärde kategori som vi inte räknade som en diskurs i vår analys. Det är snarare ord och meningar våra informanter verkade se som omständigheter som försvårar diskursbyte inom bildläraryrket. Diskursen om bildämnet som kommunikationsmedel verkar dominerande i forskarvärlden, men mindre utbredd bland våra informanter. Vi säger inte att någon av diskurserna ska bort i skolan, utan förändras, medvetandegöras och anpassas till dagens visuella samhälle som verkar kräva bildtolkande förmåga. Istället för fokus på tekniker och görande måste bildlärare sätta upp syfte och mål med sin undervisning. Kursplanerna bör av samma skäl förändras. Bildlärare behöver fylla sitt ämne med betydelser som är utmanande och självsäkra. På så sätt kan bildämnet bli relevant för eleverna då det närmar sig det övriga samhället. Bildämnet kan bli det demokratiska ämne det har potential att bli. Fler elever får chansen att finna sin unika egenart genom att pröva olika alternativ med konstens hjälp.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBildämnet som avbildningsv
dc.subjectuttrycksmedel ochsv
dc.titleBildämnets självbild- en undersökning av vilken roll bildämnet spelar i historien och idag.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record