dc.description.abstract | Abstract
Syftet med denna undersökning var att försöka ta reda på om undervisningsnivån är likvärdig på de
yrkesförberedande – och studieförberedande gymnasieprogrammen, och om lärarnas syn på dessa elever skiljer
sig åt. För att ta reda på detta har jag intervjuat fyra lärare som undervisar bägge dessa elevgrupper i bland annat
kärnämnet svenska, vilket är det ämne jag fokuserat på. Jag har även tagit del i tidigare forskning och
undersökningar som gjorts kring detta eller närliggande ämnen för att få en större inblick i ämnet.
Intervjuerna med lärarna följer samma frågeformulär men diskussionerna som uppkom under intervjun skilde
sig åt mellan lärarna, de frågor som berört undervisning och elevers förutsättningar är de jag anser har mest
relevans för att uppnå syftet.
Dessa fyra lärarna anpassade lektionerna och undervisningen på de olika gymnasieprogrammen. Överlag
ansåg de att undervisningen av eleverna på de yrkesförberedande programmen krävde mer handledning och ett
lugnare tempo, än vad eleverna på de studieförberedande programmen krävde. Dock hävdade de att
betygskriterierna alltid var de samma oavsett program, det vill säga att ett godkänt var likvärdigt för alla elever.
Lärarna ansåg att de emellanåt hade förutfattade meningar om eleverna. Bland annat ansåg de att elever på
praktiska program var svårare att motivera och att dessa elever många gånger har mer sociala problem än vad
eleverna på teoretiska program har. Enligt lärarna så var så gott som alla elever på teoretiska program mer
ambitiösa och studiemotiverade, viket ledde till ett högre medelbetyg.
Som blivande lärare anser jag det vara viktigt att ha i åtanke att alla elever presterar olika och att inte alla
följer samma mall. Elevernas framgång eller misslyckande kan bero på flera faktorer, de kan exempelvis behöva
redovisa sina kunskaper på andra sätt än med traditionella inlämningsuppgifter, vilket man som lärare kan
uppmuntra. | sv |