Show simple item record

dc.contributor.authorBalkefors, Emmasv
dc.contributor.authorGrip, Ceciliasv
dc.contributor.authorPettersson, Lisasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:29:59Z
dc.date.available2009-04-08T10:29:59Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19890
dc.description.abstractsammanfattning Arbetets syfte har varit att undersöka pedagogers erfarenheter av att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete. Vårt arbete genomsyras av frågan på vilket sätt systematiskt kvalitetsarbete kan bidra till ett utvecklande av den pedagogiska yrkesrollen. Vi har genomfört en kvalitativ studie baserad på intervjuer av sex pedagoger som aktivt arbetar med metoden aktionsforskning på förskolor inom Göteborgsområdet. Vårt samlade material visar på att systematiskt kvalitetsar- bete, att granska sig själv och sin verksamhet, bidrar till ett utvecklande av sin egen yrkesroll och lärarprofessionen i helhet. Resultatet belyser även de dilemman som kan stå som hinder för att utvecklingsarbetet inte kan bedrivas i önskad riktning. Att ägna sig åt utvecklingsarbete ingår idag som ett krav på lärarrollen. Att granska och utvärdera sig själv som pedagog samt den pedagogiska verksamheten på ett effektivt sätt kan vara en väsentlig framtida faktor för en professionalisering av yrkesrollen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subject0sv
dc.titlePedagogers erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbetesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record