dc.contributor.author | Balkefors, Emma | sv |
dc.contributor.author | Grip, Cecilia | sv |
dc.contributor.author | Pettersson, Lisa | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:29:59Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:29:59Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19890 | |
dc.description.abstract | sammanfattning
Arbetets syfte har varit att undersöka pedagogers erfarenheter av att arbeta med systematiskt
kvalitetsarbete. Vårt arbete genomsyras av frågan på vilket sätt systematiskt kvalitetsarbete kan
bidra till ett utvecklande av den pedagogiska yrkesrollen. Vi har genomfört en kvalitativ studie
baserad på intervjuer av sex pedagoger som aktivt arbetar med metoden aktionsforskning på
förskolor inom Göteborgsområdet. Vårt samlade material visar på att systematiskt kvalitetsar-
bete, att granska sig själv och sin verksamhet, bidrar till ett utvecklande av sin egen yrkesroll
och lärarprofessionen i helhet. Resultatet belyser även de dilemman som kan stå som hinder
för att utvecklingsarbetet inte kan bedrivas i önskad riktning. Att ägna sig åt utvecklingsarbete
ingår idag som ett krav på lärarrollen. Att granska och utvärdera sig själv som pedagog samt
den pedagogiska verksamheten på ett effektivt sätt kan vara en väsentlig framtida faktor för en
professionalisering av yrkesrollen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | 0 | sv |
dc.title | Pedagogers erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |