Show simple item record

dc.contributor.authorMarmin, Linasv
dc.contributor.authorSöderholm, Isabellsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:01Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:01Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19892
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vår rapport är att undersöka om förskoleklassen verkligen fungerar som den bro mellan förskola och skola som den var tänkt att vara och ifall den är så viktig att den borde bli obligatorisk. Den viktigaste frågan att besvara blir därför vilken verksamhet, av förskolan eller skolan, som påverkar förskoleklassen mest och varför? Utifrån dessa tankar har vi genom litteraturstudier, intervjuer och observationer försökt ta reda på hur pedagogerna ser på sitt eget arbete, samt hur tidigare forskare uppfattat situationen. Det vi kom fram till var att förskoleklassen påverkas i ganska hög grad av skolans arbetssätt eftersom det är där den är belägen, men samtidigt så finns det många tankar från pedagogernas sida att försöka använda sig av förskolans förhållningssätt gentemot eleverna. Även förskolans syn på kunskap och hur man lär verkar finnas i förskoleklassen och pedagogerna tror inte att arbetssätten hade förändrats om verksamheten varit belägen i en förskola istället. Det finns en tydlig önskan från pedagogerna om att förskoleklassen ska bli obligatorisk i sin nuvarande form, eftersom de sexåringar som inte går i förskoleklass anses missa så mycket inför förstaklass. Det verkar ändå som att förskoleklassen i ganska hög grad uppfyller sin funktion som bro mellan förskolan och skolan eftersom eleverna får tränas i skolans kultur samtidigt som de får ha kvar en del av tryggheten de känner igen från förskolan. Det viktigaste som framkommer i denna rapport är att förskoleklassen fungerar som en bra verksamhet, både för elever och pedagoger, men det som kanske skulle behöva utvecklas ytterligare är att försöka förmedla förskolans arbetssätt in i skolans tidigare år också och inte bara hålla kvar dem i förskoleklassen. Där ligger nästa steg för oss som blivande pedagoger att arbeta vidare för att ge eleverna ett livslångt och lustfyllt lärande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.subjectinfluensersv
dc.subjectarbetssättsv
dc.subjectfysisk miljsv
dc.titleFörskoleklassen - en bro mellan förskola och skola?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record