Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Persv
dc.contributor.authorAndreasson, Sarahsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:07Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:07Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19896
dc.description.abstractSyftet med följande uppsats är att undersöka hur de svenska arbetarförfattarna och arbetarlitteraturen har framställts i litteraturhistoriska läromedel från efterkrigstiden. Det huvudsakliga målet med uppsatsen, och den huvudsakliga frågan, har varit att ta reda på hur förändringen ser ut mellan 1945 och 008. Mer generella förändringstendenser i läromedlen har tagits i beaktande. I analysen har vi utgått från fyra delfrågeställningar, som rör klass, fenomenets uppkomst, kategoriseringen av arbetarförfattarna och arbetarförfattarnas skillnad i relation till andra författare. När det gäller dessa frågeställningar har vi även tagit avstamp i den teoretiska debatten om arbetarlitteraturen. I analysen har vi begagnat oss av ett dimensionstänkande, vilket har fungerat som ett metodologiskt förståelseverktyg. Analysen visar att de tidigare arbetarförfattarna och lyrikgenren successivt försvinner ur framställningarna och att fenomenets sociopolitiska rötter och uppkomst blir mindre uppmärksammade. Arbetarförfattarna tenderar också att allt oftare bäddas in i en mer övergripande framställning om Sveriges utveckling, och fenomenet tenderar att uppgå i, och beskrivas i samband med, större kulturella processer, som demokratisering och urbanisering. Under decenniernas lopp blir det allt vanligare att man kontrasterar arbetarförfattare mot modernister istället för borgerliga skildrare, som tidigare. I några avseenden har vi funnit att klassaspekten av fenomenet tonats ned, och man har istället framförallt lagt vikt vid det autodidaktiska draget hos arbetarförfattarna. Efter genomförd analys har vi pekat på vikten av att läraren uppmärksammar läroböckers form och perspektiv för att få en allsidig bild av litteraturhistorien och inte blint förlitar sig på framställningarna, som ofta innehåller pedagogiska förenklingar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectarbetarförfattaresv
dc.subjectproletärförfattaresv
dc.subjectarbetarlittsv
dc.titleBarkade nävar och proletära spadar: Framställningen av arbetarförfattarna i läromedel för litteraturundervisningen i gymnasieskolan 1945-2008sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record