Show simple item record

dc.contributor.authorJohnels, Linnsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:14Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:14Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19902
dc.description.abstractSyftet med min undersökning var att studera hur samverkan mellan musikspecialister och nyckelpersoner fungerar och organiseras under ”Musical Interaction”-lektioner på Sutherland House School i Nottingham, England. ”Musical Interaction” är ett lekbaserat arbetssätt som används för att stimulera kommunikativ och social utveckling hos elever med autism. I en intonande och tillåtande anda fungerar musiken som ett tydliggörande ramverk för interaktionen. Under arbetssättet arbetar två vuxna tillsammans, en nyckelperson som är en vuxen som känner eleven väl, samt en musikspecialist som ger musikalisk inramning åt interaktionen mellan eleven och nyckelpersonen. Mina forskningsfrågor rörde hur de vuxna kommunicerade under ”Musical Interaktion”, hur planering och utvärdering genomfördes samt hur arbetsfördelningen såg ut. Min studie är en fallstudie och för att besvara mina frågeställningar valdes kvalitativ metod i form av deltagande observationer av ”Musical Interaction”-lektioner samt intervjuer med två musikspecialister samt två nyckelpersoner. I studien framkom att icke-verbal kommunikation föredrogs som kommunikationsmedel under lektionerna. Det kontinuerliga samtalet mellan lektionerna var viktigt, då utvärderingen fungerade som planering inför kommande lektioner. Även vikten av övergripande mål framkom. Detta beskrevs som en förutsättning för att kunna uppnå den flexibilitet som krävdes för att i processen kunna utgå från eleven. Informanterna uttryckte däremot en motvilja mot att arbeta med specifika delmål, då detta kunde medföra en risk att fokus hamnade på fel saker i undervisningen. Betydelsen av olika och jämbördiga roller mellan den personal som samverkade poängterades. Angående musikspecialistens roll som stödjande och ibland styrande i interaktionen, framkom att graden av styrning i interaktionen varierade beroende på nyckelpersonens erfarenhet, kunskap och självförtroende. Studien har även pedagogiska konsekvenser i relation till att läraryrket alltmer förutsätter samverkan med andra lärare eller med andra professioner.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectmusiksv
dc.titleSamverkan mellan vuxna under "Musical Interaction" med elever med autismsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record