dc.description.abstract | Syftet med studien var att undersöka om och hur svenska läroböcker i fiolspel stimulerar till
eget skapande. I vilken utsträckning och på vilket sätt finns inslag av kreativa momenten i
svenska läroböcker i fiolspel? Vi undersökte även om Lpo 94 samt bildandet av Sveriges
Musik- och Kulturskoleråd [SMoK] kan ha haft betydelse för läroböckerna. I vilken
omfattning har det nya pedagogiska perspektivet avspeglat sig i form av kreativa moment i
svenska läroböcker i fiolspel?
Vi har gjort en kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys samt en komparativ undersökning av
sex valda läroböcker i fiolspel. För analysen skapade vi tre undergrupper, improvisation,
komposition och interpretation, för att kategorisera de kreativa inslagen.
Studiens resultat visar att de valda läroböckerna, med sammantaget 549 moment, endast
innehåller 20 kreativa moment. Vi ser en marginell ökning av kreativa moment sedan Lpo 94
och SMoK:s bildande. Läroböckerna utgivna innan 1994 hade 2,1 % kreativa moment medan
läroböckerna utgivna efter år 2000 innehåll 5,9 % kreativa moment. De inslag som ökat mest
är improvisationsmoment och antalet kreativa moment är dock fortfarande mycket få.
Resultatet från vår undersökning visar att det är viktigt för lärarna inom musik- och
kulturskolan att själva komplettera med kreativa inslag. Vi ser även att det finns ett behov av
ett gemensamt pedagogiskt synsätt mellan grundskolan och musik- och kulturskolan. | sv |