Show simple item record

dc.contributor.authorAssafi, Sausansv
dc.contributor.authorJolly, Elisabethsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:22Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:22Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19910
dc.description.abstractSyfte Syftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedel och arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling. Frågeställningar Vilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning? Hur planerar modersmålslärare sin undervisning? Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta? Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem? Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning? Metod Studien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoder i modersmålsundervisningen . Praxisnärhet eftersträvades. Därför valdes en kvalitativ undersökningsmetod med klassrumsobservationer, intervjuer med lärare och elever. Vid observationerna lades vikt vid undervisningsmetoder och arbetssätt, läromedelsanvändning, interaktion och individualisering. Vid lärarintervjuerna frågades efter utbildning, kunskap till styrdokument, läromedel, planering och utvärdering. Eleverna skulle reflektera över inlärningssätt, motivationen att delta i och uppfattningen om modersmålsundervisningen. Resultat Observationerna och intervjuerna gav följande resultat: I jämförelsen mellan de arabiska och tyska klasserna har vi sett att läromedlen är av mycket olika innehåll och kvalité och olika bra anpassade till elevernas situation. Vi har sett att olika undervisningsmetoder används. De varierar mellan traditionella metoder och arbetssätt som grundar sig i kognitiva och sociokulturella teorier om lärande. Vi har också kommit fram till att gruppernas storlek varierar mycket och att skillnader i kunskapsnivån inom grupperna är stora. Lärarnas inställning till dialog och interaktion i klassrummet varierade mycket. Målstyrt arbete, planering, utvärdering och reflektion om lärandet tillsammans med eleverna förekom inte under observationerna. Yrkesrelevans Detta visar att utbildning och fortbildning inom vetenskapligt grundad didaktik i ämnet är nödvändigt för att ge lärarna redskap att arbeta enligt styrdokumenten. Detta är nödvändigt för att kunna sätta eleverna i centrum, att arbeta språkutvecklande och i slutändan att nå kursplanens mål i ämnet modersmål, som tvåspråkighet, dubbel kulturell tillhörighet och identitet    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpråkdidaktiksv
dc.subjectspråkutvecklande metodersv
dc.subjectmodersmålsv
dc.titleSpråkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record