dc.description.abstract | Syfte
Syftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedel
och arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.
Frågeställningar
Vilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?
Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?
Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?
Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?
Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?
Metod
Studien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoder
i modersmålsundervisningen . Praxisnärhet eftersträvades. Därför valdes en kvalitativ undersökningsmetod med
klassrumsobservationer, intervjuer med lärare och elever. Vid observationerna lades vikt vid
undervisningsmetoder och arbetssätt, läromedelsanvändning, interaktion och individualisering. Vid
lärarintervjuerna frågades efter utbildning, kunskap till styrdokument, läromedel, planering och utvärdering.
Eleverna skulle reflektera över inlärningssätt, motivationen att delta i och uppfattningen om
modersmålsundervisningen.
Resultat
Observationerna och intervjuerna gav följande resultat: I jämförelsen mellan de arabiska och tyska klasserna har
vi sett att läromedlen är av mycket olika innehåll och kvalité och olika bra anpassade till elevernas situation. Vi
har sett att olika undervisningsmetoder används. De varierar mellan traditionella metoder och arbetssätt som
grundar sig i kognitiva och sociokulturella teorier om lärande. Vi har också kommit fram till att gruppernas
storlek varierar mycket och att skillnader i kunskapsnivån inom grupperna är stora. Lärarnas inställning till
dialog och interaktion i klassrummet varierade mycket. Målstyrt arbete, planering, utvärdering och reflektion om
lärandet tillsammans med eleverna förekom inte under observationerna.
Yrkesrelevans
Detta visar att utbildning och fortbildning inom vetenskapligt grundad didaktik i ämnet är nödvändigt för att ge
lärarna redskap att arbeta enligt styrdokumenten. Detta är nödvändigt för att kunna sätta eleverna i centrum, att
arbeta språkutvecklande och i slutändan att nå kursplanens mål i ämnet modersmål, som tvåspråkighet, dubbel
kulturell tillhörighet och identitet
| sv |