dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar
Syftet med denna uppsats är att analysera några läsförståelseläromedel för att se om de tycks vara uppbyggda
utifrån aktuell forskning och utifrån kursplanen i svenska.
Vi har utgått från tre frågeställningar:
1. Vad säger aktuell forskning att läsförståelse innebär? Hur utvecklar man detta hos eleverna?
. Vad säger kursplanen i svenska att vi ska arbeta mot inom området läsförståelse? Stämmer detta
överens med vad forskningen säger?
3. Är de aktuella läromedlen bra att använda för att utveckla elevers läsförståelse, utifrån aktuell forskning
och kursplanens mål?
Metod och material
Vi har besvarat den första frågeställningen genom en forskningsöversikt. Den andra frågeställningen har
besvarats genom en jämförelse mellan forskningsresultaten och kursplanen i svenska, med syfte att se om
forskningsresultaten tycks ligga till grund för kursplanens utformande.
För att besvara den tredje frågeställningen har vi utifrån forskningsresultaten och kursplanens mål byggt
upp en analysmodell, utifrån vilken vi analyserat tre olika läromedel: Akrobat – tolv steg i svenska, Pojken och
Tigern – läsförståelse och Zoom – reflekterande läsning.
Resultat
Forskningen visade sig vara enig om att förståelse uppstår i mötet mellan texten och läsaren, och att det kräver
aktiv läsning, metakognition samt användande av olika tankestrategier. Läsförståelse handlar inte primärt om
avläsning, utan om att läsa och förstå textens innebörd.
Innehållet i kursplanen visade sig stämma väl överens med dessa forskningsresultat. Alla kursplansmål
som berör ämnet har stöd i forskningen. Det finns dock några aspekter av läsförståelse som forskningen tar upp,
men som inte finns uttryckt i kursplanen.
I vår analys har vi konstaterat att alla tre läromedel tycks ha sin grund i aktuell forskning och i kursplanens
mål. De tar upp alla forskningens kriterier för främjande av läsförståelse, och tränar eleverna i alla de tanke-
strategier som goda läsare använder sig av. Dock sker detta i olika utsträckning inom respektive läromedel. Inget
av läromedlen tycks vara självbärande, utan de kräver alla ett medvetet arbete av läraren samt komplettering
inom vissa områden. | sv |