Språkutveckling i förskolan
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte är att undersöka om barn i två förskolor ges förutsättningar att växa upp i en
språklig miljö, där de kan utveckla sin språkliga förmåga.
Metod
Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har använt oss av observationer och
intervjuer. Vi har observerat läs– och skriftmiljön i båda förskolorna och hur pedagogerna
arbetar med språkutveckling. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger i två
olika förskolor. Under intervjun använde vi bandspelare.
Resultat
Pedagogerna som vi har intervjuat i de två förskolorna har olika erfarenheter från sitt arbete
med barn och deras språkutveckling. Dessutom har pedagogerna olika bakgrund och olika
utbildning och kunskapsnivå. Vi har märkt att pedagogerna inte kartlägger barns
språkutveckling om de behöver hjälp med språket, utan relaterar språksvårigheter till barns
ålder. Pedagogerna har inte riktigt kunskap om språk och språkutveckling utan man menar att
språket bara är tal och kommunikation som lärs automatiskt utan behov av särskilda insatser.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Alwania Forssen, Siti
Abu Shawish, Hatem
Keywords
0
Language
sv