• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tala! Läsa! Skriva! En studie om pedagogers sätt att stödja barns språkutveckling

Abstract
Sammanfattning Vårt syfte var att undersöka hur förskollärare på två förskolor genomför det pedagogiska arbetet och hur de utformar den fysiska miljön för att stödja barnens språkutveckling (tal-, läs- och skrivutveckling). Det ville vi analysera och diskutera utifrån tidigare forskning som ett stöd för att komma fram till slutsatser om dessa pedagogers arbetssätt stödjer barnens språkutveckling. För att ta reda på syftet använde vi oss av följande frågeställningar: Hur arbetar pedagogerna för att stödja barnens tal-, läs- och skrivutveckling? Hur är den fysiska miljön utformad kring barnen gällande tal-, läs- och skrivutveckling? Vår undersökning baseras på intervjuer och observationer vid två förskolor. Vi intervjuade en pedagog på vardera förskolan och observationerna genomfördes under två dagar på varje förskola. Tidigare forskning tar upp vikten av att pedagoger stöttar barn i deras tal-, läs- och skrivutvecklig och även att den fysiska miljön bör utformas på ett sätt som stödjer detta. Resultatet i vår undersökning visade att det var olika hur pedagogerna arbetade och hur de utformade den fysiska miljön kring barnens språkutveckling. Vi kunde se att pedagogerna stöttade barnen och vi kunde även se att pedagogerna inte stöttade dem fast möjliga tillfällen uppstod. Utifrån vår studie kommer vi till slutsats att det därför är av betydelse att pedagoger tillägnar sig forskning kring ämnet och att de i verksamheten arbetar för att stödja barns språkutveckling. Forskning visar att barns intresse väcks redan i förskolan och därför har pedagoger ett ansvarsfullt uppdrag. Med anledning av detta ser vi vår undersökning som betydelsefull för pedagoger och andra verksamma inom förskolan där de kan ta till sig vår studie i deras arbete.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19915
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19915_1.pdf (280.2Kb)
Date
2009
Author
Selmosson, Victoria
Claesson, Elenor
Widell, Lina
Keywords
Pedagoger
arbetssätt
tal-
läs- och skrivutveckl
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV