Tala! Läsa! Skriva! En studie om pedagogers sätt att stödja barns språkutveckling
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte var att undersöka hur förskollärare på två förskolor genomför det pedagogiska arbetet och hur de
utformar den fysiska miljön för att stödja barnens språkutveckling (tal-, läs- och skrivutveckling). Det ville vi
analysera och diskutera utifrån tidigare forskning som ett stöd för att komma fram till slutsatser om dessa
pedagogers arbetssätt stödjer barnens språkutveckling. För att ta reda på syftet använde vi oss av följande
frågeställningar:
Hur arbetar pedagogerna för att stödja barnens tal-, läs- och skrivutveckling?
Hur är den fysiska miljön utformad kring barnen gällande tal-, läs- och skrivutveckling?
Vår undersökning baseras på intervjuer och observationer vid två förskolor. Vi intervjuade en pedagog på
vardera förskolan och observationerna genomfördes under två dagar på varje förskola. Tidigare forskning tar upp
vikten av att pedagoger stöttar barn i deras tal-, läs- och skrivutvecklig och även att den fysiska miljön bör
utformas på ett sätt som stödjer detta.
Resultatet i vår undersökning visade att det var olika hur pedagogerna arbetade och hur de utformade den fysiska
miljön kring barnens språkutveckling. Vi kunde se att pedagogerna stöttade barnen och vi kunde även se att
pedagogerna inte stöttade dem fast möjliga tillfällen uppstod. Utifrån vår studie kommer vi till slutsats att det
därför är av betydelse att pedagoger tillägnar sig forskning kring ämnet och att de i verksamheten arbetar för att
stödja barns språkutveckling. Forskning visar att barns intresse väcks redan i förskolan och därför har pedagoger
ett ansvarsfullt uppdrag. Med anledning av detta ser vi vår undersökning som betydelsefull för pedagoger och
andra verksamma inom förskolan där de kan ta till sig vår studie i deras arbete.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Selmosson, Victoria
Claesson, Elenor
Widell, Lina
Keywords
Pedagoger
arbetssätt
tal-
läs- och skrivutveckl
Language
sv