Internationalisering i skolan. En studie av internationaliseringsarbete och elevers erfarenheter av deltagande i ett utbytesprojekt
Abstract
Arbetets två syften är att lyfta fram skolors internationaliseringsarbeten samt att utifrån elevernas perspektiv ta
reda på deras upplevelser, kunskapsbildning och personliga utveckling efter att de deltagit i ett utbytesprojekt.
Huvudfrågorna handlar om vad internationalisering är och hur skolorna arbetar med internationalisering i
undervisningen idag samt ta reda på elevers erfarenheter av att ha deltagit i ett utbytesprojekt.
För att få svar har vi utfört litteraturstudier samt kontaktat skolpersonal på skolor i Göteborgsregionen. Dessutom
har vi utfört intervjustudier med elever som deltagit i ett utbytesprojekt på en skola i Göteborg. Intervjufrågorna
kretsar kring tre teman: Före, under och efter resan.
Resultaten av våra olika undersökningar visar att skolor definierar och arbetar med internationalisering på olika
sätt vilket speglas i skolornas undervisning. Det kan exempelvis innebära att arbeta över gränser eller att
förankra skolans värdegrund hos eleverna. Internationalisering kan även ses som ett medel för att uppnå
personlig utveckling hos eleven.
Resultatet av våra elevintervjuer visar på att resan haft en stor påverkan på de deltagande eleverna. Resan
innebar att samtliga elever på olika sätt började reflektera över sin egen och andras kultur och livssituation.
Utbytet har även givit dem en positiv inställning till att lära känna andra delar av världen. Resan har inneburit att
flera elever planerar att studera vidare utomlands.
I avsaknad av någon liknande undersökning är denna studie relevant för samtliga med intresse för hur man kan
arbeta med internationalisering i undervisningen samt hur elever upplever skolutbyten.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
bjerstaf, anna
Palmquist, carolina
Keywords
Internationalisering
internationaliseringsprojekt
Language
sv