dc.description.abstract | Uppsatsen baserar sig på två olika frågeställningar. Den första handlar om varför man kan och bör arbeta med en
multimodal analysmodell på högstadiet och gymnasiet. Den andra handlar om hur man kan arbeta med en sådan
analysmodell. Syftet med uppsatsen är att utarbeta en multimodal analysmodell för högstadiet och gymnasiet
inom svensk- och bildämnet.
Syftet med analysmodellen är att eleverna ska ges möjlighet att utveckla en förmåga att se text och bild
som en helhet och samtidigt få kännedom om de olika sätt på vilka vi påverkas, medvetet eller omedvetet.
Analysmodellen ska kunna hjälpa elever i olika utvecklingsfaser genom att ge dem olika verktyg för att kunna
analysera text och bild som en enhet.
Analysmodellens berättigande i skolan motiveras av kursplaner, läroplaner, ämnesdidaktik och de olika
utvärderingar som gjorts av bl a Skolverket. Både styrdokumenten och utvärderingarna tyder på att elevers ökade
påverkan av olika medier ställer nya krav på skolan och undervisningen
I uppsatsarbetet har vi utifrån litteraturstudier inom retorik, semiotik och färg- och formlära utarbetat en
analysmodell för grundskolans senare del och gymnasiet. Utifrån de olika teorierna valde vi ut de begrepp som
vi ansåg viktiga för en fördjupad analys. Modellen prövades genom en enklare textanalys på två olika
informationsbroschyrer som valts på grund av deras olikheter. Sedan utvärderades analyserna och ytterligare en
modell utarbetades. I vår utvärdering av analyserna kom vi fram till att den första modellen (analysmodell A) av
vissa elevgrupper och åldersgrupper kan uppfattas som svårtolkad och därmed mer anpassad efter kursmålen för
gymnasiet. Vi utformade därför ytterligare en analysmodell (analysmodell B). Vi ser fördelar med att ha olika
analysmodeller då dessa kan anpassas efter elevernas förförståelse, men även kombineras för en djupare
förståelse. | sv |