Show simple item record

dc.contributor.authorBohlin, Malinsv
dc.contributor.authorForsman, Pernillasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:31Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:31Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19918
dc.description.abstractUppsatsen baserar sig på två olika frågeställningar. Den första handlar om varför man kan och bör arbeta med en multimodal analysmodell på högstadiet och gymnasiet. Den andra handlar om hur man kan arbeta med en sådan analysmodell. Syftet med uppsatsen är att utarbeta en multimodal analysmodell för högstadiet och gymnasiet inom svensk- och bildämnet. Syftet med analysmodellen är att eleverna ska ges möjlighet att utveckla en förmåga att se text och bild som en helhet och samtidigt få kännedom om de olika sätt på vilka vi påverkas, medvetet eller omedvetet. Analysmodellen ska kunna hjälpa elever i olika utvecklingsfaser genom att ge dem olika verktyg för att kunna analysera text och bild som en enhet. Analysmodellens berättigande i skolan motiveras av kursplaner, läroplaner, ämnesdidaktik och de olika utvärderingar som gjorts av bl a Skolverket. Både styrdokumenten och utvärderingarna tyder på att elevers ökade påverkan av olika medier ställer nya krav på skolan och undervisningen I uppsatsarbetet har vi utifrån litteraturstudier inom retorik, semiotik och färg- och formlära utarbetat en analysmodell för grundskolans senare del och gymnasiet. Utifrån de olika teorierna valde vi ut de begrepp som vi ansåg viktiga för en fördjupad analys. Modellen prövades genom en enklare textanalys på två olika informationsbroschyrer som valts på grund av deras olikheter. Sedan utvärderades analyserna och ytterligare en modell utarbetades. I vår utvärdering av analyserna kom vi fram till att den första modellen (analysmodell A) av vissa elevgrupper och åldersgrupper kan uppfattas som svårtolkad och därmed mer anpassad efter kursmålen för gymnasiet. Vi utformade därför ytterligare en analysmodell (analysmodell B). Vi ser fördelar med att ha olika analysmodeller då dessa kan anpassas efter elevernas förförståelse, men även kombineras för en djupare förståelse.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMultimodalsv
dc.subjectretoriksv
dc.subjectsemiotiksv
dc.subjectett vidgat textbegrsv
dc.titleDet ögat ser -en multimodal analysmodell för senare delen av grundskolan och gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record