Show simple item record

dc.contributor.authorHedén, Annasv
dc.contributor.authorKarlsson, Sarasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:32Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:32Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19919
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Vi vill undersöka uppfattningar om vad elever skall/bör lära sig i en skola i Sverige och en i Kenya. Samt hur omgivningen, de gällande styrdokumenten och pedagogernas inställning påverkar elevernas lärande. Huvudfrågor: Vad kännetecknar respektive lands skolpolitik och syn på skolgång? Vad säger de centrala styrdokumenten om elevers lärande och utveckling? Hur resonerar respektive skolas personal och elever kring skola, skolgång, lärande och utveckling? Metod: Denna studie har gjorts med hjälp av en fältstudie i en skola i Partille; Sverige och en skola i massai-byn Enkokidongoi; Kenya. Under fältstudien har intervjuer och observationer med elever och pedagoger gjorts. I studien ingår även en litteraturstudie på hur skolan i de bägge länderna vuxit fram och formats historisk och ländernas olika skolpolitik. Resultat: I vårt arbete har vi kommit fram till att det finns vissa likheter men även vissa skillnad mellan länderna gällande förutsättningarna för lärandet. I Kenya använder man fortfarande aga som ett bestraffningssystem medan man i Sverige slutade med det på 1950 talet. Det behavioristiska synsättet finns fortfarande kvar i den kenyanska skolan men pedagogerna strävar efter att arbeta mer enligt det sociokulturella synsättet. Just detta sociokulturella synsättet arbetas det redan mesta dels efter i den Svenska skolan. När det gäller styrdokumenten så har båda länderna gemensamt att de har olika, det finns dock en skillnad. I Kenya finns olika läroplaner i de olika ämnena, medan i Sverige så är det vilket år i skolan som eleven går som avgör vilken läroplan de utgår ifrån. Relevans för läraryrket: Vi tycker detta är en viktig studie som vi kommer att ha stor användning av i vår framtida roll som pedagoger. Denna fältstudie som vi har genomfört i två skilda länder har gett oss ytterliggare ett perspektiv på hur olika elevers förutsättningar kan vara. Sverige blir mer och mer månkulturellt så vi tror att detta arbete delvis kan öka får förståelse på det planet. Men den vikigaste kunskapen som vi tar med oss är att förutsättningarna kan se väldigt olika ut. Därför är det viktigt att vi tar hänsyn till de när vi möter våra kommande elever i skolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLärandetsv
dc.subjectSverigesv
dc.subjectKenyasv
dc.subjectskolansv
dc.subjectstyrdokument ochsv
dc.titleElevers förutsättningar för lärandet- en studie kring hur elever lär i en skola i Sverige och en i Kenya.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record