Show simple item record

dc.contributor.authorLidholm, Charlottesv
dc.contributor.authorWallentin, Katarinasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:33Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:33Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19920
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att undersöka om en skola i en etniskt homogen svensk kranskommun till Göteborg, arbetar och undervisar ur ett mångkulturellt/interkulturellt perspektiv. Uppsatsen bygger på en fallstudie med kvalitativa intervjuer och observationer med en rektor och två pedagoger. Vi gör en fallstudie eftersom vi undersöker företeelsen av en eventuell mångkulturell undervisning, vid ett enstaka tillfälle på en specifik skola. Vi har valt att fördjupa oss inom detta område då vi anser att avsaknaden av kunskap inom mångkulturell/interkulturell undervisning är stor i de etniskt homogena skolorna. Eftersom vi anser att den obligatoriska skolan förändas med tiden borde lärarutbildningen ligga steget före och diskutera mång- och monokulturalism och även vad mångkulturell/interkulturell pedagogik är, i större utsträckning än vad som sker idag. Resultatet visar pedagogernas och rektorns förhållningssätt och tankar kring mångkulturalitet och mångkulturell/ interkulturell undervisning. Arbetet belyser den monokulturella normen i en etniskt homogen svensk skola.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMÃ¥ngkultursv
dc.subjectinterkulturell pedagogiksv
dc.subjectetniskt homsv
dc.titleFinns ett mångkulturellt förhållningssätt i en etniskt homogen skola? - En undersökning om monokulturalitet i svensk skola.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record