"Indea speaking" - en studie av callcenterutbildningar i Bangalore och deras påverkan på kursdeltagarna
Abstract
Sammanfattning: Denna uppsats handlar om callcenterutbildningar i Bangalore, Indien
och de människor som deltar i dessa utbildningar. Callcenter är företag dit andra företag
förlägger sin telefoniverksamhet. Vid sidan av dessa finns det många företag som ger
utbildning till dem som vill börja jobba på callcenter. Undersökningen fokuserar bland
annat på vad som lärs ut i dessa utbildningar. Då mycket av det som lärs ut handlar om att
förmedla den västerländska kulturen, undersöks hur detta lärs ut. Vidare ligger fokus på
vilka som läser dessa utbildningar och hur de påverkar dem som läser dem. För att
undersöka detta har uppsatsskrivarna bedrivit fältstudier i Bangalore. De har använt sig
av klassrumsobservation och samtalsintervjuer som metod. Detta resulterade i ett material
som visar att mycket fokus på utbildningarna handlar om att förmedla engelska och, som
sagt, just kultur. De intervjuade är dels personer som har avslutat sina utbildningar och nu
arbetar på callcenter och dels personer som utbildar sig just nu. Deras svar varierar
givetvis – medan vissa är väldigt kritiska till kulturell påverkan är vissa väldigt positiva.
Det beror också på vilka aspekter av kulturell påverkan man diskuterar. Den
undersökning som har bedrivits svarar på frågor som är intressanta ur ett
globaliseringsperspektiv, men också relevant för lärare i det svenska klassrummet då
kulturpåverkan sker även där. Många av de metoder och åsikter som finns i Bangalore
går även att hitta i Sverige.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Trangius, Krister
Zafar, Hamid
Keywords
kulturpåverkan
callcenter
utbildning
globaliser
Language
sv