Show simple item record

dc.contributor.authorMuradbergovic, Anelasv
dc.contributor.authorBach, Petrasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:42Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:42Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19928
dc.description.abstractUppsatsen är en kvalitativ studie av beskrivande karaktär. Dess syfte har varit att undersöka vikten av skolmiljön för att förebygga och motverka förekomsten av mobbning i skolan. Huvudfrågan har varit: "Vilken inverkan har skolmiljön på arbetet att förebygga och motverka mobbning i skolan?" Fem skolor har ingått i undersökningen. Av totalt fjorton respondenter, har elva deltagit i kvalitativa intervjuer efter att i förväg ha tagit del av frågorna och tre respondenter har svarat på frågorna i enkätform. Tonvikten har legat på skolmiljön där Kjell Granströms olika förklaringsmodeller till varför mobbning uppstår samt den franske sociologen Pierre Bourdieus habitusbegrepp, utgjort undersökningsmodeller i vilka det empiriska materialet speglats. Mönster och handlingar har varit av intresse där delområden i skolmiljön såsom sociomateriell miljö, arbetsmiljö samt kulturmiljö studerats. I analysen framkom existensen av ett skolhabitus, vilket kan liknas vid en samling handlingsmönster kopplade till institutionen och de människor som befinner sig där. Dessa handlingar är för det mesta omedvetna och grundar sig i de värden och mönster för tankar och handlingar som individen tillägnar sig när den socialiseras in i miljön. Organisatoriska faktorer och ett tydligt ledarskap visade sig vara viktiga element som inverkar på skolans kultur och miljö. Det skolor kan göra för att förebygga och motverka förekomsten av mobbning är att utveckla ett skolhabitus som förebygger och motverkar förekomsten av mobbning och inte reproducerar dess förutsättningar genom avsaknad av gemensamma mål. Huvudmannen måste också stödja skolledning i arbetet. Studiens resultat, som visar på existensen av ett skolhabitus. kan underlätta arbetet för skolpersonal, genom att ge verktyg för att skapa en bättre skolmiljö De sociala problem som lärare möter i skolan upplevs ofta som svåra att tackla då lärarutbildningen inte är inriktad mot dessa områden.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmobbningsv
dc.subjectskolmiljösv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectorganisationsv
dc.subjectrelasv
dc.title"Det sitter i väggarna" - skolmiljöns inverkan på arbetet att förebygga och motverka mobbning i skolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record