Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsson, Anniesv
dc.contributor.authorJönsson, Pettersv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:45Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:45Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19931
dc.description.abstractAnledningen till att vi intresserat oss för ämnens värde grundar sig från tiden då vi läste slöjdutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vi stötte på en viss negativism i de estetiska/praktiska (slöjd, musik, bild, idrott) ämnenas värde i förhållande till de teoretiska, både under vår praktik ute på skolor men även från våra lärare på utbildningen. Om vi frågar elever direkt talar de flesta för de estetiska ämnena och ämnena verkar ligga högt i popularitet hos elever, men ämnena verkar inte ha någon form av relevans för framtiden hos eleverna. Undersökningen har gjorts i en kvantitativ enkätstudie utifrån elever i årskurs 7 och 9 där förutsättningarna för eleverna kan vara olika. Vi valde ut tre skolor i olika miljöer för att se om det fanns någon skillnad beroende på elevernas skolmiljö. Utifrån detta har vi ställt oss följande frågeställningar: - Har kön, kontext och klass någon inverkan på elevernas syn på skolans ämnen? - Visar sig några skillnader mellan Lpo 94 syn på olika skolämnen och elevernas syn? - Hur påverkar resultatet oss som pedagoger? Syftet med denna uppsats är att utifrån enkäten se om det finns skillnader i hur elever värderar ämnena utifrån olika aspekter som kön, kontext och klass. Detta vill vi sedan jämföra med vad styrdokumenten säger om olika ämnen, om det finns prioriteringar bland dessa. Utifrån detta är tanken att försöka få en bra diskussionsgrund till vad det kan innebära för det uppdrag vi så småningom ska ta oss an. I resultatet ser vi ett samband mellan vad eleverna anser som intressantast i förhållande till vilken kontext de befinner sig i. Vi ser också en tendens på att de estetiska/praktiska ämnena ligger lite efter när det kommer till viktigaste ämne. Dessutom visar studien stora skillnader i hur eleverna ser på ämnena beroende på kön. För att vår ambition till ett holistiskt kunskapstänkande ska fungera bland elever i skolan krävs det att ämnen integreras mer. De estetiska/praktiska ämnena i skolan är otroligt viktiga och vi lärare måste jobba för att få eleverna att se det meningsfulla i varje ämne. Om det inte görs något åt detta så finns risken att en del ämnen kanske faller bort.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectStatussv
dc.subjectholistisk kunskapssynsv
dc.subjectskolämnensv
dc.titleÄmnens värde ur skolans och elevens perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record