• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolklassindelning - under elevernas skolgång förskoleklass - SÅ 6

Abstract
Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att gå ut på tre olika skolor och se hur de gör sina förskoleklassindelningar. Vi vill även gå ut för att få se tre olika metoder på hur man kan bevara klasserna mellan förskoleklass till SÅ 6. Huvudfråga: Vår huvudfråga är vilken av de tre metoderna som gynnar eleverna, enligt lärarna. Metod och material: Vi har i studien använt oss av kvalitativa intervjuer därför att det var den metoden som var mest givande för oss för att få svar våra frågeställningar. Genom kvalitativa intervjuer fick vi fram innehållsrika svar som gav oss mycket. Vid intervjuerna använde vi oss av inspelningsutrustning. Resultat: Processen för förskoleklassindelningen skiljer sig på grund av vad rektorerna anser sig vara lämpligast. Varför man gör klassbyten är oftast en ekonomisk fråga. Så utifrån detta så tror vi att det är väldigt individuell vad man tror skulle vara gynnsammast för eleverna och att det inte går att säga det rakt ut, utan detta beror vem man frågar om det. Betydelse för läraryrket: Vår studie är betydelsefull för läraryrket på så vis att blivande och nyexaminerade lärare genom studien får en förförståelse för hur indelningarna till förskoleklass kan gå till samt tre metoder på hur eleverna kan gå tillsammans SÅ F-6 och hur dessa eventuella brytningar av klasserna går till.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19932
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19932_1.pdf (144.3Kb)
Date
2009
Author
Karlsson, Maria
Dahlgren, Malin
Keywords
Klassbrytning
indelning
påverkan
åldersintegrer
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV