Skolklassindelning - under elevernas skolgång förskoleklass - SÅ 6
Abstract
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med vår studie är att gå ut på tre olika skolor och se hur de gör sina förskoleklassindelningar. Vi vill
även gå ut för att få se tre olika metoder på hur man kan bevara klasserna mellan förskoleklass till SÅ 6.
Huvudfråga: Vår huvudfråga är vilken av de tre metoderna som gynnar eleverna, enligt lärarna.
Metod och material: Vi har i studien använt oss av kvalitativa intervjuer därför att det var den metoden som var mest givande för oss för
att få svar våra frågeställningar. Genom kvalitativa intervjuer fick vi fram innehållsrika svar som gav oss mycket. Vid intervjuerna använde vi
oss av inspelningsutrustning.
Resultat: Processen för förskoleklassindelningen skiljer sig på grund av vad rektorerna anser sig vara lämpligast. Varför man gör klassbyten är
oftast en ekonomisk fråga. Så utifrån detta så tror vi att det är väldigt individuell vad man tror skulle vara gynnsammast för eleverna och att
det inte går att säga det rakt ut, utan detta beror vem man frågar om det.
Betydelse för läraryrket: Vår studie är betydelsefull för läraryrket på så vis att blivande och nyexaminerade lärare genom studien får en
förförståelse för hur indelningarna till förskoleklass kan gå till samt tre metoder på hur eleverna kan gå tillsammans SÅ F-6 och hur dessa
eventuella brytningar av klasserna går till.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Karlsson, Maria
Dahlgren, Malin
Keywords
Klassbrytning
indelning
påverkan
åldersintegrer
Language
sv