Show simple item record

dc.contributor.authorHvit, Charlottasv
dc.contributor.authorMelkstam, Johannasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:53Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:53Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19938
dc.description.abstractSyftet med studien är att med hjälp av enkäter undersöka om läroplanstexten angående föräldrasamverkan implementerats i förskolan. Vi utgår från frågorna kan, vill och förstå från implementeringsteorin. Där vi tittar på föräldrars och pedagogers förståelse för läroplanstexten, vilken vilja det finns från båda parter att ha en fungerande föräldrasamverkan samt vilken kunskap, tid och möjlighet parterna har att genomför föräldrasamverkan enligt lpfö 98. Vårt resultat visar att viljan finns hos båda aktörerna men vi har sett en brist i informationsflödet, som bidrar till att föräldrarna inte alltid förstår sin roll i föräldrasamverkan. Vi har också sett att det saknas rutiner och forum för när var och hur man ska bedriva föräldrasamverkan. Detta i sin tur gör att föräldrarna inte alltid kan genomföra föräldrasamverkan enligt läroplanstexten. Vårt resultat har vi jämfört med tidigare forskning som behandlat samma ämne. När vi som pedagoger ska utgå från varje barn är det viktigt att ha en fungerande föräldrasamverkan för att få en helhetsbild av barnet och dess omvärld. Vidare är det viktigt att vi visar respekt för föräldrars kunskap om sitt barn. Föräldrasamverkan är bara en del av pusslet som är vårt uppdrag enligt läroplanen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectföräldrasamverkansv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectläroplansv
dc.subjectimplementesv
dc.titleFöräldrasamverkan - Vill, Kan och Förstår föräldrar och pedagoger hur föräldrasamverkan i förskolan är tänkt att fungera enligt läroplanen?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record