Show simple item record

dc.contributor.authorForsstrand, Johansv
dc.contributor.authorJohansson, Elinsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:54Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:54Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19939
dc.description.abstractDen klassreproduktion som finns i samhället återfinns också i skolan. Elevers klasstillhörighet påverkar i hög grad deras skolprestationer. Trots att skolan skall sträva efter att skapa en likvärdig utbildning åt alla elever är det många elever som inte uppnår kunskapsmålen på grund av sin klasstillhörighet. Vår studie är inriktad på vad som sker i undervisningssituationer på mikronivå. Forskning visar att skolan ofta reproducerar elevers klasstillhörighet istället för att vara en spjutspets. Vi vill i vår studie ta reda på hur lärare tänker kring, samt arbetar för, att motverka reproduktion av klasstillhörighet hos eleverna. I vår studie har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att ta reda på hur lärarna tolkar och hanterar elevers klasstillhörighet i skolan idag, samt vilka tankar och idéer de har för att kunna motverka denna problematik. I studien ingår tio lärare. Då läraren förändrar sin undervisning och anpassar material och undervisningsmetoder utefter elevernas enskilda behov och förutsättningar visar det sig att eleverna har större möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen och uppfylla kunskapsmålen. Det framkom av intervjuerna att en lärare måste vara medveten om elevers skilda förutsättningar men samtidigt våga påverka dessa. De intervjuade lärarna i studien påvisade tydligt att läraren har en avgörande betydelse för hur elevers klassbakgrund kommer att prägla deras utbildning. I resultatet av intervjuerna har vi sett att den sociala dimensionen är viktig att lyfta fram i det pedagogiska arbetet eftersom elevernas bakgrund i hög grad påverkar hur de klarar sig i skolan. För att tydliggöra elevens sociala dimension vill vi skapa en debatt om elevens klasstillhörighet och dess konsekvenser i det pedagogiska rummet med förhoppning om att alla elever skall få en likvärdig utbildning oavsett bakgrund. }sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKlasssv
dc.subjectklassreproduktion och elevers bakgrundsv
dc.titleDet handlar om klass. Pedagogiska förhållningssätt och didaktiska metoder för att motverka klassreproduktion hos elevernasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record