dc.contributor.author | Forsstrand, Johan | sv |
dc.contributor.author | Johansson, Elin | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:30:54Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:30:54Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19939 | |
dc.description.abstract | Den klassreproduktion som finns i samhället återfinns också i skolan. Elevers klasstillhörighet påverkar i
hög grad deras skolprestationer. Trots att skolan skall sträva efter att skapa en likvärdig utbildning åt
alla elever är det många elever som inte uppnår kunskapsmålen på grund av sin klasstillhörighet.
Vår studie är inriktad på vad som sker i undervisningssituationer på mikronivå. Forskning visar att
skolan ofta reproducerar elevers klasstillhörighet istället för att vara en spjutspets. Vi vill i vår studie ta
reda på hur lärare tänker kring, samt arbetar för, att motverka reproduktion av klasstillhörighet hos
eleverna. I vår studie har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att ta reda på hur lärarna tolkar och
hanterar elevers klasstillhörighet i skolan idag, samt vilka tankar och idéer de har för att kunna motverka
denna problematik. I studien ingår tio lärare. Då läraren förändrar sin undervisning och anpassar
material och undervisningsmetoder utefter elevernas enskilda behov och förutsättningar visar det sig att
eleverna har större möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen och uppfylla kunskapsmålen. Det
framkom av intervjuerna att en lärare måste vara medveten om elevers skilda förutsättningar men
samtidigt våga påverka dessa. De intervjuade lärarna i studien påvisade tydligt att läraren har en
avgörande betydelse för hur elevers klassbakgrund kommer att prägla deras utbildning. I resultatet av
intervjuerna har vi sett att den sociala dimensionen är viktig att lyfta fram i det pedagogiska arbetet
eftersom elevernas bakgrund i hög grad påverkar hur de klarar sig i skolan. För att tydliggöra elevens
sociala dimension vill vi skapa en debatt om elevens klasstillhörighet och dess konsekvenser i det
pedagogiska rummet med förhoppning om att alla elever skall få en likvärdig utbildning oavsett
bakgrund.
} | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Klass | sv |
dc.subject | klassreproduktion och elevers bakgrund | sv |
dc.title | Det handlar om klass. Pedagogiska förhållningssätt och didaktiska metoder för att motverka klassreproduktion hos eleverna | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |