dc.contributor.author | Sara Engqvist, Anna | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:30:56Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:30:56Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19941 | |
dc.description.abstract | Syftet med föreliggande examensarbete var att studera i vilken mån
elevinflytande implementeras utifrån gällande styrdokument för det
obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Den övergripande problemställningen tog
sitt avstamp ur den demokratidebatt som följde Demokratiutredningens
slutbetänkande 2000. Medan slutbetänkandet bland annat uppmanade till ett
större lokalt deltagande i det demokratiska systemet riktades kritik mot
utredningen som menade att den inte var realistisk då enskilda medborgare
varken har tid eller lust att delta i demokratiska beslut. Det övergripande
problemet var inriktat mot i vilken mån de deltagardemokratiska idéerna som
finns uttryckta i styrdokumenten lyckats implementeras i skolan verksamhet.
I min undersökning utgick jag från Anders Sannerstedts tre kriterier för en
lyckad implementering som innebär att verkställaren skall förstå, kunna och
vilja genomföra det politiska beslutet. Metoden bestod av semistrukturerade
samtalsintervjuer med elever och lärare i en specifik läromiljö. De frågor som
var aktuella konstruerades utifrån Sannertedts kriterier.
Jag har utgått från att e lärare om verkställare av de politiska besluten men då
elevernas upplevelse av elevinflytande är ett viktigt instrument för att kunna
mäta implementeringen har stor vikt lagt vis analysen av deras svar.
Den läromiljö som var aktuell för min studie bedriver ett så kallat
tvärvetenskapligt arbetssätt som av flera skäl bör vara gynnsam för
elevinflytande. Genom att välja ett most likely case ges möjligheten att
generalisera resultatet i olika grad beroende på utfallet.
Studiens resultat visar att trots gynnsamma förutsättningar uppfylls inte
kriterierna för en lyckad implementering av elevinflytande. Eleverna har stora
möjligheter att utöva elevinflytande men många elever saknar förståelsen och
viljan till elevinflytande.
Resultatet visar att det inte räcker med att möjliggöra elevinflytande i skolans
verksamhet om det inte medvetandegörs för eleverna. Saknar eleverna
förståelsen till att elevinflytande finns och innebörden av det i undervisningen
faller också motivationen och viljan till att utöva inflytande bland eleverna. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | 0 | sv |
dc.title | Deltagardemokrati i skolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |