Show simple item record

dc.contributor.authorArvidsson, Evasv
dc.contributor.authorForsberg, Sandrasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:57Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:57Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19942
dc.description.abstractIndividuella utvecklingsplaner [IUP] är ett relativt nytt begrepp som kom in i skolans värld år 2006. Skolverkets Allmänna råd och kommentarer (Skolverket, 2008) beskriver syftet med IUP och ger anvisningar om hur man kan skriva en IUP, vilka delar den ska innehålla, med mera. IUP skrivs under ett utvecklingssamtal. Både pedagog, elev och förälder ska delta och samarbeta för att elevens utvecklingsplan ska bli ett stöd och en hjälp för eleven att nå målen. IUP ska alltså vara ett redskap som beskri- ver vilket stöd eleven behöver, vilka studietekniker som är mest framgångsrika för eleven och vilken hjälp sko- lan och hemmet kan bidra med. Vårt övergripande syfte med examensarbetet är att få en ökad förståelse för individuella utvecklingsplaners in- nebörd i skolan. Vi vill belysa IUP utifrån de tre olika parter som är delaktiga i processen: pedagoger, elever och föräldrar samt likheter och skillnader i deras uppfattningar om IUP. Vi vill också undersöka hur IUP kan stödja och främja elevens utveckling i skolan och dess arbete. Utifrån olika teoretiska perspektiv vill vi problematisera begreppet individuella utvecklingsplaner och koppla det till styrdokumenten. Frågeställning: · Hur kan man via IUP utveckla metakognitiva förmågor hos eleverna, enligt enkätsvaren? · Hur stämmer uppfattningarna i enkätsvaren gällande IUP överens med det sociokulturella förhållnings- sättet? · Stämmer IUP:s grundtankar, styrdokumenten samt Lpo 94 överens med svaren från enkäterna? · Hur kan IUP främja elevernas skolgång? Vi har använt oss av kvalitativa enkäter med kvalitativa inslag i form av följdfrågor eller öppna frågor. Enkäter- na har delats ut till pedagoger, elever och föräldrar från två olika klasser, skolår 4 och skolår 6. Resultatet visar en spridd uppfattning av begreppet IUP. Dock anser flertalet av informanterna att en IUP är meningsfull för elevernas lärande. Utifrån enkäterna kan vi också tydligt se att ett gott samarbete mellan pedago- ger, elever och föräldrar är grogrunden för att en meningsfull IUP ska författas.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIndividuella utvecklingsplanersv
dc.subjectIUPsv
dc.subjectmetakognitionsv
dc.titleIUP-deckaren - en nervpirrande resa genom lärandetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record