Show simple item record

dc.contributor.authorOlofsson, Lindasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:30:58Z
dc.date.available2009-04-08T10:30:58Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19943
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med min studie är att undersöka hur genusnormer manifesterar sig i lärares relationer med barn. Jag kommer genom direktobservationer ta del av lärares agerande och genom samtal ta del av lärares tankar om genusnormer. Jag anser att det är av stor betydelse att öka lärares medvetenhet kring hur manifestationen av genusnormer sker i deras relationer med barn. Eftersom det ingår i vårt läraruppdrag att enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 98, 1998) motverka stereotypa könsroller och traditionella könsmönster så tyckte jag det var av värde att studera hur manifestationen av dessa kunde gå till. Mina frågeställningar har under arbetets gång varit: Hur manifesterar sig genusnormer i lärarnas relationer med barnen på förskolan? I vilka sammanhang manifesterar lärarna stereotypa genusnormer? I vilket sammanhang gör lärare normöverskridande möjligt? Utifrån mina observationer och samtal drog jag slutsatsen att lärarna i studien manifesterade i olika grad genusnormer i alla sammanhang på förskolan och att lärarna gör normöverskridande möjligt för barn främst i sammanhang där barnen själva styrde. Lärarna manifesterade genusnormer främst genom kommunikation, deras agerande när barn uppträdde på ett normöverskridande sätt och genom lärarnas förmaningar gentemot barnen. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.titleDu är en pojke och du är en flicka. Manifestationen av genusnormer. Hur sker detta och är lärarna delaktiga?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record