dc.contributor.author | Olofsson, Linda | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:30:58Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:30:58Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19943 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med min studie är att undersöka hur genusnormer manifesterar sig i lärares relationer med barn. Jag
kommer genom direktobservationer ta del av lärares agerande och genom samtal ta del av lärares tankar om
genusnormer.
Jag anser att det är av stor betydelse att öka lärares medvetenhet kring hur manifestationen av genusnormer sker i
deras relationer med barn. Eftersom det ingår i vårt läraruppdrag att enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 98,
1998) motverka stereotypa könsroller och traditionella könsmönster så tyckte jag det var av värde att studera hur
manifestationen av dessa kunde gå till.
Mina frågeställningar har under arbetets gång varit:
Hur manifesterar sig genusnormer i lärarnas relationer med barnen på förskolan?
I vilka sammanhang manifesterar lärarna stereotypa genusnormer?
I vilket sammanhang gör lärare normöverskridande möjligt?
Utifrån mina observationer och samtal drog jag slutsatsen att lärarna i studien manifesterade i olika grad
genusnormer i alla sammanhang på förskolan och att lärarna gör normöverskridande möjligt för barn främst i
sammanhang där barnen själva styrde. Lärarna manifesterade genusnormer främst genom kommunikation, deras
agerande när barn uppträdde på ett normöverskridande sätt och genom lärarnas förmaningar gentemot barnen.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Genus | sv |
dc.title | Du är en pojke och du är en flicka. Manifestationen av genusnormer. Hur sker detta och är lärarna delaktiga? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |