Show simple item record

dc.contributor.authorFält, Sabinasv
dc.contributor.authorBrusved, Anneliesv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:00Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:00Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19945
dc.description.abstractSammanfattning: Vi är två tjejer som läst drama ihop, kursen hette: ”Drama som didaktiskt arbetssätt” och gick hösten 007. Vi läser båda lärarprogrammet mot tidigare åldrar, där blev båda inspirerade av kursinnehållet. Dramaklassen tog upp olika dramaövningar/lekar, forumspel, värderingsövningar och improvisationsövningar, dessa kom att bli våra valda metoder. Vi anser att dramat som pedagogiskt verktyg är mycket användbart och det finns ett oerhört stort behov av mer drama på förskolor och skolor. Syftet är att undersöka hur man med olika former av dramatisering kan arbeta med barn för att främja empati och förståelsen för människor i olika livssituationer. Vi valde att undersöka i en förstaklass då det är den åldersgrupp där vi båda kan arbeta. Vilka av våra valda metoder ger bäst resultat med avseende på att främja empati och förståelse? För att ta reda på detta valde vi att undersöka i en elevgrupp, bland tio sjuåringar, av båda kön. Vi genomförde en kartläggning av elevernas förkunskaper genom enskilda intervjuer. Undersökningen fortsatte sedan med tre förmiddagar med elevgruppen, där vi genom olika dramaformer försökte väcka elevernas empati. För att synliggöra vad eleverna lärt sig, för både oss och dem genomförde vi en slutintervju. Vid intervjuerna använde vi oss av fem bildkort på människor i olika livssituationer. Resultatet blev att eleverna lärt sig att tänka till och se människor ur fler olika perspektiv. Forumspelet var den ultimata dramametoden vi provade med eleverna. Det tyckte både eleverna och vi lärarstuderande. Vi tycker att vi med detta arbete nått fram till ett bra resultat som visar på ett bra sätt behovet av att använda drama som arbetsmetod i skolan för att nå styrdokumentens mål. Det är av stor betydelse för läraryrket, anser vi, att alla pedagoger och lärare använder sig av drama för att nå delmål de förbundit sig att sträva mot.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEmpatisv
dc.subjectforumspelsv
dc.subjectvärderingsövningar och drama isv
dc.titleDrama i förstaklass en kvalitativ studie av hur man med dramats hjälp kan utveckla barns och elevers empati.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record