dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vi är två tjejer som läst drama ihop, kursen hette: ”Drama som didaktiskt arbetssätt” och gick hösten 007. Vi
läser båda lärarprogrammet mot tidigare åldrar, där blev båda inspirerade av kursinnehållet. Dramaklassen tog
upp olika dramaövningar/lekar, forumspel, värderingsövningar och improvisationsövningar, dessa kom att bli
våra valda metoder. Vi anser att dramat som pedagogiskt verktyg är mycket användbart och det finns ett oerhört
stort behov av mer drama på förskolor och skolor.
Syftet är att undersöka hur man med olika former av dramatisering kan arbeta med barn för att främja empati
och förståelsen för människor i olika livssituationer. Vi valde att undersöka i en förstaklass då det är den
åldersgrupp där vi båda kan arbeta.
Vilka av våra valda metoder ger bäst resultat med avseende på att främja empati och förståelse? För att ta reda på
detta valde vi att undersöka i en elevgrupp, bland tio sjuåringar, av båda kön. Vi genomförde en kartläggning av
elevernas förkunskaper genom enskilda intervjuer. Undersökningen fortsatte sedan med tre förmiddagar med
elevgruppen, där vi genom olika dramaformer försökte väcka elevernas empati. För att synliggöra vad eleverna
lärt sig, för både oss och dem genomförde vi en slutintervju. Vid intervjuerna använde vi oss av fem bildkort på
människor i olika livssituationer.
Resultatet blev att eleverna lärt sig att tänka till och se människor ur fler olika perspektiv. Forumspelet var den
ultimata dramametoden vi provade med eleverna. Det tyckte både eleverna och vi lärarstuderande. Vi tycker att
vi med detta arbete nått fram till ett bra resultat som visar på ett bra sätt behovet av att använda drama som
arbetsmetod i skolan för att nå styrdokumentens mål. Det är av stor betydelse för läraryrket, anser vi, att alla
pedagoger och lärare använder sig av drama för att nå delmål de förbundit sig att sträva mot. | sv |