dc.contributor.author | Eliasson, Hans | sv |
dc.contributor.author | Elfman Börjesson, Inger | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:31:10Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:31:10Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19955 | |
dc.description.abstract | Syfte: Den svenska skolan ska vara ”en skola för alla”. En tolkning av detta begrepp är att alla elever ska gå i
samma klass, oavsett deras förutsättningar att klara skolarbetet. Lärarna ska anpassa sin undervisning så att alla
elever i klassen får det stöd och den hjälp de behöver. För detta krävs goda kunskaper om vad olika diagnoser
och problem får för konsekvenser för elevernas arbete i skolan. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur
lärare undervisar när man har en elev med autismspektrumstörning i klassen, vilka kunskaper de har om
funktionsnedsättningen autismspektrumstörning och vilka behov man har av kompetensutveckling på området.
Metod och material: Sju lärare som har erfarenhet av att ha någon elev med autismspektrumstörning i sin klass
har intervjuats. Tre av lärarna arbetade på en skola för yngre åldrar och fyra lärare arbetade på en skola för äldre
åldrar.
Resultat: Lärarna för yngre åldrar hade nästan inte fått någon utbildning alls och de ville ha mer
kompetensutveckling. Lärarna för äldre åldrar har fått utbildning och tycker att den i stort sett varit bra och
räcker till. Vidare anser alla lärarna att det är ett dilemma att balansera mellan att ge stöd till eleven med
autismspektrumstörning och att ta hand om hela klassen så att alla eleverna får den hjälp och det stöd de
behöver. Man önskar att det ska vara möjligt att vara mer än en vuxen i klassen. Elevassistent till eleven med
autismspektrumstörning och/eller hjälp från speciallärare efterfrågas av samtliga lärare.
Betydelse för läraryrket: Att få rätt information om eleven och utbildning om elevens funktionsnedsättning är
viktiga förutsättningar för att läraren ska kunna ge alla elever en bra undervisning. En annan betydelsefull aspekt
är att läraren inte står helt ensam utan kan få stöd från elevassistent och/eller speciallärare.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Autismspektrumstörning | sv |
dc.subject | autism | sv |
dc.subject | Aspergers syndrom, | sv |
dc.title | Att undervisa elever med autismspektrumstörning i "en skola för alla" | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |