Show simple item record

dc.contributor.authorLövhammer, Carolinesv
dc.contributor.authorBerntsson, Annasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:11Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:11Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19956
dc.description.abstractSyfte och huvudfråga Vårt övergripande syfte är att undersöka föräldrars tankar och avsikter med att läsa tillsammans med sina barn. Vi vill också undersöka barns upplevelser av skönlitterär läsning tillsammans med föräldrar och om det finns eventuella samband mellan föräldrars skönlitterära läsvanor och läsning tillsammans med barn. Vår huvudfråga är varför föräldrar läser skönlitteratur tillsammans med sina barn. Metod och material Vi har valt att använda oss av intervjuer för att samla in vårt empiriska material. Detta för att på ett bra sätt kunna ta del av respondenternas egna tankar och upplevelser kring skönlitterär läsning. Vi har valt att intervjua fem föräldrar som läser tillsammans med sina barn. Vi har även valt att intervjua deras barn för att ta del av deras upplevelser kring läsningen. Resultat Resultatet i vår undersökning visar sex olika perspektiv på föräldrars skönlitterära läsning tillsammans med sina barn. Perspektiven kan även kopplas till barnens positiva upplevelser av den gemensamma läsningen. De sex perspektiven är: Gemenskapen med barnen, att föra lästraditioner vidare, att vidga barnens omvärld, att bidra till barnens identitetsutveckling och språkutveckling och att skapa en rik litterär hemmiljö. Betydelse för läraryrket Vi har genom denna studie fått insikter om föräldrars högläsning tillsammans med sina barn. Vi menar att delaktiga föräldrar i barns tidiga möte med skönlitteratur spelar en viktig roll för barnens kommande läsinlärning och läsutveckling. Vi tror att vår undersökning kan bidra till ett ökat samarbete mellan hemmet och skolan och att ett sådant samarbete kan leda till att utveckla det pedagogiska arbetet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkönlitteratursv
dc.subjectHögläsningsv
dc.subjectFöräldrars delaktighetsv
dc.title"Läsare görs av läsare" - En kvalitativ intervjustudie om föräldrars läsning tillsammans med sina barn.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record