Show simple item record

dc.contributor.authorCarlander, Niclassv
dc.contributor.authorFredler, Sofiasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:14Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:14Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19958
dc.description.abstractSyfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur pedagoger som arbetar i F-klass och i grundskolans tidigare år använder sig av olika sorters figurer, exempelvis gosedjur, som pedagogiskt verktyg i sin undervisning. Vi vill veta vad pedagogerna anser att de uppnår genom detta verktyg samt eventuella problem/dilemman/nackdelar de upplever med arbetet. Frågeställningar •Hur använder sig pedagoger av figurer i sin undervisning? •Vad anser pedagogerna att det arbetet får för effekter för eleverna/gruppen? Metod och material Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer för att besvara vårt syfte och frågeställningar. Vi genomförde fem intervjuer från skolans tidigare år. Vårt resultat baseras på vår tolkning av respondenternas svar vid intervjuerna samt relevant litteratur. Resultat De pedagoger vi har intervjuat beskriver hur de arbetar med olika typer av figurer undervisningen. De beskriver figuren som ett verktyg, vilket ökar deras möjlighet att motivera och inkludera alla elever och individanpassa undervisningen. De intervjuade pedagogerna använder figuren för inledande av diskussioner, i arbetet med elevers sociala och emotionella förmågor samt i utvecklandet av ämnesinriktade kunskaper. Både vår egen och de intervjuade pedagogernas uppfattning är att figuren är ett utmärkt verktyg i undervisningen. Våra slutsatser är att arbetssättet bland annat resulterar i en tryggare grupp, ett lugnare arbetsklimat och engagerade elever som upplever mening med sin skolgång och lust att lära. Det tror vi beror på arbetssättets många likheter med lek. Relevans för yrket Vi anser att vår undersökning har stor betydelse i vårt blivande yrke som lärare. I läroplanen framgår vikten av att förmedla den värdegrund som samhället vilar på. Vi ska medverka till en harmonisk utveckling för våra elever och hjälpa dem utveckla en hög social kompetens. Enligt Lpo94 ska vi utveckla elevers lust att lära och anpassa undervisningen efter varje elev. Detta tror vi kan åstadkommas med hjälp av figurer i undervisningen. --sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFigurersv
dc.subjectKommunikationsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectSocial kompetenssv
dc.subjectUndsv
dc.titleMan vågar med nallar! - en studie av figurer i undervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record