dc.description.abstract | Syfte
Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur pedagoger som arbetar i F-klass och i
grundskolans tidigare år använder sig av olika sorters figurer, exempelvis gosedjur, som
pedagogiskt verktyg i sin undervisning. Vi vill veta vad pedagogerna anser att de uppnår
genom detta verktyg samt eventuella problem/dilemman/nackdelar de upplever med arbetet.
Frågeställningar
•Hur använder sig pedagoger av figurer i sin undervisning?
•Vad anser pedagogerna att det arbetet får för effekter för eleverna/gruppen?
Metod och material
Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer för att besvara vårt syfte och
frågeställningar. Vi genomförde fem intervjuer från skolans tidigare år. Vårt resultat baseras
på vår tolkning av respondenternas svar vid intervjuerna samt relevant litteratur.
Resultat
De pedagoger vi har intervjuat beskriver hur de arbetar med olika typer av figurer
undervisningen. De beskriver figuren som ett verktyg, vilket ökar deras möjlighet att motivera
och inkludera alla elever och individanpassa undervisningen. De intervjuade pedagogerna
använder figuren för inledande av diskussioner, i arbetet med elevers sociala och emotionella
förmågor samt i utvecklandet av ämnesinriktade kunskaper. Både vår egen och de intervjuade
pedagogernas uppfattning är att figuren är ett utmärkt verktyg i undervisningen. Våra
slutsatser är att arbetssättet bland annat resulterar i en tryggare grupp, ett lugnare arbetsklimat
och engagerade elever som upplever mening med sin skolgång och lust att lära. Det tror vi
beror på arbetssättets många likheter med lek.
Relevans för yrket
Vi anser att vår undersökning har stor betydelse i vårt blivande yrke som lärare. I läroplanen
framgår vikten av att förmedla den värdegrund som samhället vilar på. Vi ska medverka till
en harmonisk utveckling för våra elever och hjälpa dem utveckla en hög social kompetens.
Enligt Lpo94 ska vi utveckla elevers lust att lära och anpassa undervisningen efter varje elev.
Detta tror vi kan åstadkommas med hjälp av figurer i undervisningen.
-- | sv |