• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik som ett hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling

Abstract
Våra erfarenheter är att musik på småbarnsavdelningar upplevs som en rolig aktivitet utan baktanke. Därför var vårt syfte med rapporten att undersöka om, och i så fall hur pedagoger använder musik som hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling. Rapporten är en kvalitativ studie och vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer för att få en djupare förståelse. Undersökningsgruppen bestod av fyra förskollärare. Två av respondenterna arbetar på traditionella förskolor och enligt deras hemsidor arbetar de med musik och språk. Resterande två förskollärare arbetar på musikförskolor. Valet av fyra respondenter har medfört att generaliserbarheten inte är så hög. Rapportens resultat är enbart representativ för de fyra respondenterna. Intervjuerna spelades in med bandspelare och skrevs sedan ut i manus. Därefter analyserades och diskuterades resultatet ställt mot teoridelen. Resultatet visar att pedagogerna använder sig av språkutvecklande musikaktiviteter såsom sång, rörelse och rytm. Sång sker spontant i vardagen och vid samlingen. Vid samlingen förekommer även rörelseinslag. Rytmen sker genom instrumentspelning, men även genom rim och ramsor. Alla pedagoger anser även att musik är utvecklande för språket. Pedagogerna är dock inte alltid medvetna om musikens möjligheter. Genom rapporten kan fler pedagoger bli uppmärksamma på musikens möjligheter för de yngsta barnens språkutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19964
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19964_1.pdf (296.1Kb)
Date
2009
Author
Eriksson, Isabelle
Börjesson, Ulrika
Keywords
Förskola
de yngsta barnen
musik
språkutveckling
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV