22 elevers möjligheter att nå målen i matematik - en fallstudie i en klass 3
Abstract
Sammanfattning
Vi har i vårt arbete valt att genomföra en fallstudie i en klass 3. Vi ville undersöka de möjligheter eleverna getts
för att nå målen i matematik inom addition och subtraktion, utifrån stöd i de läromedel som klassen använt.
Under utbildningen har vi blivit intresserade av matematikområdet och hur väl undervisningen bedrivs med
utgångspunkt från kursplanen för den obligatoriska skolan. Fallstudien består av tre delar där vi fokuserar på
arbetet med aritmetik. Första delen i fallstudien är en läromedelsanalys där vi har använt oss av ett analys-
instrument, vi har även utgått från kursplanen. I analysen undersökte vi vilka matematikområden som behandlas i
de olika läromedlen, samt vilka mål som de lever upp till gentemot kursplanen för matematik med fokus på
addition och subtraktion. Den andra delen är en diagnostisering av eleverna i klassen, diagnoserna vi använt är
hämtade ur ”Diamantmaterialet”. Fallstudiens sista del är en intervju med klassens lärare. Syftet med arbetet är
att undersöka om en speciell klass som arbetat med stöd av en särskild kombination av läroböcker, ges möjlighet
att nå kursplanens uppnåendemål för år 3 inom addition och subtraktion. De frågeställningar vi ställt för att
besvara syftet är:
• Vilka matematikområden behandlas i de olika läromedlen?
• Leder klassens byten av läroböcker till att eleverna går miste om eller optimerar arbetet med något
matematikområde?
• Kan eleverna utifrån att arbeta med läroböckerna uppnå målen för år 3 inom addition och subtraktion,
efter avslutat tredje skolår?
Det viktigaste resultatet vi fått fram är att arbete utifrån läroböckerna ger möjlighet att nå målen, men att de flesta
eleverna i fallstudien har stora svårigheter med aritmetik. De flesta har inte tillägnat sig kunskapen att
generalisera additions- och subtraktionstabellerna. Arbetet har bidragit till att vi utvecklat en större förståelse för
hur viktigt det är för eleverna att tillägna sig goda lösningsstrategier.
--
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
JOHANSSON, FRIDA
NYBERG, SOFI
Keywords
Läromedelsanalys
generaliserade tabeller
diamant
Language
sv