Specialpedagogers uppdrag
Abstract
Bakgrund, syfte och tillvägagångssätt
Vi har i denna studie undersökt specialpedagogers yrkesverksamhet utifrån relevanta styrdokument. Vi hade
genom vår specialpedagogiska inriktning inom lärarutbildningen fått en bild av att specialpedagogers uppdrag
huvudsakligen skulle innebära handledning och förebyggande arbete på alla nivåer inom skolväsendet. Men
eftersom vår erfarenhet sa oss att specialpedagoger oftare arbetar direkt med barn i behov av särskilt stöd
önskade vi ta reda på hur de arbetar, vilka förutsättningar de har samt hur de ser på sitt uppdrag. Det har vi gjort
genom en enkätundersökning bland specialpedagoger i en vald kommun. Resultatet har vi sedan relaterat till
tidigare undersökningar med liknande innehåll.
Resultat
Det tydligaste direktivet vi fann för specialpedagoger är specialpedagogutbildningens examensordning. Den
anger att uppdraget innebär skolutveckling och förebyggande arbete på organisationsnivå; handledning till
pedagoger, skolledare och vårdnadshavare samt arbete med åtgärdsprogram. Vår empiriska undersökning visade
att ungefär hälften av specialpedagogerna arbetar på detta sätt, vilket överträffade vår förväntan. Likväl är
specialundervisning fortfarande relativt vanligt. Majoriteten av våra respondenter och respondenterna i de
relaterade undersökningarna uttryckte dock att specialpedagogers uppdrag är att arbeta organisationsriktat.
Upplevda hinder för att fullfölja sitt uppdrag är t.ex. resursbrist, otydliga direktiv samt förväntningar från
pedagoger och rektor.
Konsekvenser
Genom vår studie har vi förvisso sett en mängd positiva exempel på specialpedagoger som arbetar i enlighet med
sitt uppdrag, men en stor del arbetar mer med specialläraruppgifter. Det råder dålig kunskap om skillnaden
mellan dessa två kompetenser, vilket visar dels att specialpedagoger behöver bli bättre på att framhäva
betydelsen av sin kompetens, dels att det behövs tydliga direktiv. Denna uppsats kan vara ett redskap för att
belysa vad uppdraget ska syfta till enligt styrdokument.
Degree
Student essay