Show simple item record

dc.contributor.authorKrook, Henriksv
dc.contributor.authorBurlind, Victoriasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:25Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:25Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19968
dc.description.abstractBakgrund Vi har båda två intresserat oss för barn som bedöms ha koncentrationssvårigheter och vad pedagoger kan göra för att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter. Ämnet är också ytterst relevant i kompetenshöjande syfte för oss som blivande lärare. Syfte Syftet är att undersökapedagogersuppfattningav elever som bedöms ha koncentrationssvårigheter. Metod Studien bygger på en kvalitativ undersökning där det empiriska materialet baseras på resultatet från sju intervjuer med pedagoger som alla arbetar inom skolår 1-6. Pedagogerna är verksamma i en storstad samt på landsbygden. Intervjuerna var semistrukturerade vilket innebär att vi kunde ställa följdfrågor och på så vis få ännu mer uttömmande svar. Resultat Resultatet visar att pedagogerna uppfattar koncentrationssvårigheter på liknande sätt. Vi har inte kunnat urskilja några större skillnader mellan storstadspedagogerna och landsbygdspedagogerna och inte heller mellan kvinnliga och manliga pedagoger. Gemensamt för pedagogerna är att de anser struktur och rutiner som oerhört väsentligt för att förebygga och förmildra koncentrationssvårighet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKoncentrationssvårighetersv
dc.subjectpedagogersv
dc.subjectförebygga,sv
dc.title"Dom är liksom som fjärilar" En studie i hur pedagoger kan förebygga och förmildra koncentrationssvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record